Svar: Søvnfaser vågner ALTID
1. september 2013
Alder:
3 mdr.
Kære trætte og tynde mor
Tak for dit brev, tillykke med den lille pige og velkommen til :) Og hvor dejligt at høre at du har min bog om børn og søvn og synes den er fantastisk - tak!
Vi kan godt blive enige om at det vil være rigtig godt, hvis lillepigen om dagen også kan sove mere end 30-45 minutter af gangen og det er rigtig fint at du igen og igen forsøger at lulle hende i søvn, så hun får lidt længere lure.
Jeg kan dog godt forstå, hvis du synes det er hårdt, især fordi du ikke oplever at det hjælper, hun sover fortsat korte lure om dagen - og det er naturligvis både frustrerende og dejligt, at hun om natten kan sove længere søvnstræk. Dejligt, fordi det er godt at både hun og du kan få sovet lidt, men frustrerende, for når hun kan det om natten, hvorfor kan hun så ikke om dagen...
Måske kan du forsøge at efterligne natten, så genkendeligheden vil gøre at hun om dagen så også sover bedre. Hvis hun sover i mørke, i slyngevugge, i tremmeseng, i sovepose eller andet om natten, så kan du prøve at bruge dette om dagen også, for at se om det vil gøre en forskel - måske ligger du selv sammen med hende og du kan derfor prøve at lægge dig med hende i dobbeltsengen i løbet af dagen.
Det lyder som om at der i dagtimerne er rigtig meget bevægelse involveret, når hun begynder at have sine små opvågninger - du vugger hende, går med hende, har hende i slyngevuggen, sidder med hende i gyngestolen osv. og jeg tænker at du nu skal prøve at minimere hendes behov for at være i bevægelse. Det er vigtigt at du forsøger at gøre afhængigheden af bevægelsen mindre og mindre.
Det vil i første omgang være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at få hende videre i søvnen, hvor hun ligger - barnevogn, slyngevugge eller tremmeseng - og komme væk fra at du går rundt med hende i dine arme eller sidder med hende i din favn. Er hun helt ulykkelig skal du naturligvis tage hende op, men når der atter er ro på, så er det en god idé at putte hende igen. Det vil sige, tage hende op, trøste og berolige og når der atter er ro på, så putte hende, holde hænderne på hende, forsøge at få hende lullet i søvn, hvor hun ligger, hvis hun græder ulykkeligt, så op i din favn, få ro på hende og prøve at putte hende igen.
Det er helt fint at du giver flaske og faktisk kan det være en fordel netop her, at give hende flasken i f.eks. barnevognen eller tremmesengen. Det er vigtigt at hun får mælk som en fast del af sit putteritual og netop det at få mælken, hvor hun skal sove, kan nogle gange hjælpe. Hvis hun får flasken og falder næsten i søvn i din arm og derefter puttes, så kan hun godt efter 30-45 minutter vågne op og søge både flaske og favn, og derfor kan det nogle gange hjælpe at favn og flaske adskilles.
Det vil som sagt være rigtig godt at arbejde på at minimere bevægelsen og hvis hun puttes i barnevognen, så vil det være rigtig godt at du starter med at trille hende, hvis hun er ked af det og har brug for det, men når hun så er stille, så holder du vognen stille. Hvis hun begynder at klynke, så triller du vognen lidt igen og når hun igen er stille, så holder du vognen stille. Hele tiden trille, holde pause, lytte, trille igen hvis nødvendigt, holde pause igen, vente - på den måde kan du lære hende at sove uden at hun skal være i bevægelse og det kan gøre det lettere at få hende videre til næste søvnstadie, når hun har sine skift.
Det kan også være helt okay at du lige nu accepterer at kun én af lurerne dagligt bliver en længere lur. Det kan altså godt være nødvendigt at du f.eks. om formiddagen tager hende op, når hun vågner og tydeligt har svært ved at komme ind i søvnen igen - så i stedet for at kæmpe i 20 minutter med at få hende til at sove videre, så tage hende op og acceptere en kort formiddagslur. Det vil så være rigtig godt at du arbejde på at hun får en lang middagslur og om eftermiddagen eller først på aftenen, kan hun så sove en kortere lur igen.
Nogle gange kan det hjælpe at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, så hun får en flaske, når hun vågner af sin formiddagslur, kommer i bad, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, bliver frotteret godt i håndklædet, smurt med lidt creme osv. og så får hun flaske og puttes så til middagslur. Det kan være en måde at hjælpe hende til at sove en længere lur midt på dagen.
Jeg er ret overbevist om at tingene ændrer sig - i takt med at hun bliver 5-6 måneder, begynder med skemad, så får hun naturligt en anden rytme og hendes behov for søvn bliver anderledes, ligesom hendes vågne perioder naturligt bliver længere og mere og mere aktive. Det vil alt sammen spille ind på hendes måde at sove på og på den måde arbejder tiden for jer.
Du beskriver en pige, der i løbet af dagen er glad, føler rigtig godt med og som er mild af sind - hun sover godt om natten og lyder til at udvikle sig rigtig fint og i god retning. Der er således ikke noget der tyder på at hun mangler søvn - og naturligvis kæmper du også for at holde hende sovende, men lige nu tænker jeg at det kan være okay som sagt at acceptere at hun sover kortere og så "kun" kæmpe om en længere lur midt på dagen - og se hvad der så sker :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske