Svar: Søvnproblemer vuggestuestart
2. september 2013
Alder:
11 mdr.
Kære mor til nysgerrig dreng
Tak for dit brev og velkommen til - og hvor dejligt at høre, at du efter at have fulgt med på sidelinjen, nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Jeg tror faktisk, som du også selv er lidt inde på, at der nok er flere ting som spiller ind hos jer - morgenamningen, brug for lidt mere tid og forsøg på at skabe fælles rytme og det kan godt lade sig gøre at kombinere dette.
Jeg synes det er synd, hvis du fjerner morgenamningen helt, da han lige nu naturligt har ekstra brug for at mærke dig, mærke at du er der for ham, og det hjælper ham til at starte dagen roligt "godt tanket op af mor", så han har noget at tære af, når du afleverer ham. Men jeg vil foreslå dig, at du prøver at aflkorte amningen mere og mere, så han ikke fylde sig med mælk, men når dertil, hvor det er en trøstetår og hvor han tilsidst helt kan undvære brystet. Så du ikke fjerner brystet, men trapper stille og roligt ud.
Det vil samtidig være rigtig fint at du lader ham være tæt på dig, så han kan mærke dig og sove videre sammen med dig og få den ekstra nærhed og fysiske kontakt, som han lige nu naturligt har behov for.
Det lyder som en rigtig god idé, hvis I kan forsøge at starte dagen en lille smule før, så han afleveres lidt tidligere lige nu og dermed har bedre mulighed for at lande, før han skal sove formiddagslur. Det handler også om at der om morgenen ofte er mere ro på og ligeså snart klokken er 8.30, så er mange børn afleveret, så når I kommer er lydniveauet og uroen højere end hvis I afleverer ham før. Det vil samtidig være rigtig godt hvis I kan afleverer ham i favnen på en pædagog, så du signalerer "nu tager xx sig af dig" og hun vinker farvel sammen med jeres dreng og der vil naturligt også være bedre tid til at tage sig af ham og hjælpe ham videre, hvis han ikke afleveres sent.
Jeg synes det er vigtigt at prioritere at han stadig får både formiddagslur og middagslur og det er rigtig godt, hvis formiddagsluren ligger mellem 9-10, som han nu viser behov for, så han også kan sove middagslur på et passende tidspunkt og hele dagens rytme ikke rykker sig.
Og jeg vil foreslå at du taler med vuggestuen om at de starter med at sætte ham i krybben eller hvor han nu skal sove, lader ham sidde og kikke. Gerne med lidt i hånden, en frugtbåd eller andet (dom du selv plejer at give ham) og imens kan de så putte de andre børn. Han kan således sidde og kikke som han plejer, spejle sig i de andre, finde ud af, hvad der nu skal ske og på den måde koble fra og når de andre så er puttet, så kan de lægge ham ned, og så er han måske mere parat til at skulle sove. Ritualet I har kan således godt overføres til vuggestuen, I skal bare aftale hvordan I gør, så han får den søvn han naturligt har behov for.
At han om aftenen har rigtig svært ved at finde ro - både mentalt og fysisk - er helt normalt og skal ses som et sundhedstegn, selvom det naturligvis er hårdt. Det er en helt normal reaktion på hans vuggestuestart og det er rigtig fint det du fortæller omkring måden I tackler det hele på lige nu :) Det er super, at I lige nu vælger at blive hos ham, så han stadig er helt tryg ved at komme i seng og forbinder det at skulle sove med noget dejligt, trygt og rart. Det skal være en rar tid på dagen.
Lige nu er han naturligt stresset over alt det nye de sker, og derfor har han rigtig svært ved at sove og rigtig svært ved at slappe af og koble fra. Og her skal tiden arbejde for jer - i takt med at han lærer institutionen at kende, rutinerne, begynder at knytte sig til de voksne osv. så bliver han mere tryg ved det hele og vil begynde at sove bedre igen. Nogle børn reagerer med at have svært ved at sove, andre børn bliver helt slået ud og sover pludselig rigtig meget - sådan er børn så forskellige, men begge dele er helt normalt og ja - tiden arbejder for jer :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske