Svar: Luft i maven - 6 mdr.
6. november 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Susan Andersen
Der findes flaskesutter med ventil, så luften bedre kan komme ud af flaksen, når barnet spiser, måske var dette en løsning for jer.
Der findes også 'drypfri' tudkopper. Det er en speciel tudkop, hvor barnet skal sutte (skabe vacuum) for at indholdet kommer ud, men med en fast tud og ikke en flaskesut. Det hedder en drypfri kop fordi man kan vende den på hovedet uden at der kommer noget ud,- det kan man ikke på en almindelig tudkop.
Derudover så kan det være en god idé at du lader ham være lidt oprejst, når du giver flasken. Samtidig skal du være opmærksom på at selve flaskesutten hele tiden er fyldt med mælk og ikke luft.
Jo mere rank hans ryg er, jo bedre vil han kunne bøvse og hvis du kan løfte hans arme lidt, så hjælper det også luften op ad.
Du bør naturligvis også lave nogle benøvelser med, cykle med benene, bøje-strække osv, og evt. lave lidt mavemassage, så han kan komme af med luften i form af prutter.
Det var lidt forslag, håber at noget af det vil hjælpe jer lidt. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske