Svar: Mad og mælk - 5 mdr.
8. november 2004
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Frem til 9 mdr´s alderen bør din søns mælkeindtag fortsat udgøre størstedelen af hans samlede indtag. Umiddelbart lyder det til at være i underkanten, hvad han indtager af mælk i forhold til hans alder og vægt. Det ville være ønskeligt om du kunne nå op på ca. 750ml i døgnet.
Når det er sagt, skal du naturligvis også se på, hvordan han i øvrigt trives. Om han viker glad og tilfreds og om han tisser som han skal.
For at øge hans mælkemængde kan det være en fordel at du skrue ned for vandindtaget og tilbyder mælk i stedet for.
Med hensyn til rugbrødshapsere, så vil de fleste børn være omkring 8 mdr. før de kan tygge og dermed spise rugbrød. Med hensyn til yoghurt og andre sødmælksprodukter, så kan børn tilbydes dette i meget små mængder fra 6 mdr´s alderen. Hovedmængden af deres mælkeindttag skal dog fortsat være i form af erstatning, hvilket skyldes at de ellers vil få for højt indtag af protein, som belaster deres nyrer.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske