Svar: Dårlig nattesøvn - 5 mdr.
16. september 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Rigtig mange ting kan spille ind hos jer og jeg vil gerne give dig lidt forskellige forslag til hvad det kan være :)
Han kan naturligvis være forkølet, have ondt for tænder, problemer med ørerne eller andet, som gør at han sover dårligt lige nu - og det kan være værd at få ham trjkket, hvis du tænker at han kan have ondt.
Det er dog også tydeligt at hans alder og udvikling spiller ind. Han lyder til at have ekstra drømmeaktivitet og stor motorisk uro - han er jo rigtig godt igang om dagen og får sig naturligt lagt i nogle stillinger, som han ikke selv mestrer at komme væk fra. Derfor har han brug for jeres hjælp til lige at blive lagt rigtigt igen. Og du kan derfor prøve at overveje om I skal holde fast i hans duni-duo eller om I skal prøve at gå væk fra den nu.
Nogle børn har brug for soveposen fordi det omslutter dem og giver dem ekstra fysisk ro, så de lettere kan sove, men nogle gange vil børn i denne alder begynde at protestere over posen om natten, fordi den netop forhindrer dem i at skifte stilling. Den beroliger dem altså ikke på samme måde mere, men kan irritere dem i løbet af natten og det kan derfor være en idé at du prøver at vurdere om den hjælper ham eller irriterer ham :)
Det kan også være at han ligner sin far - det lyder som om at far er "aktiv om natten" og det kunne jo tænkes at jeres dreng slægter sin far på og derfor også rumsterer rundt om natten (som han nu kan i forhold til sin alder...).
Det er rigtig godt at du er opmærksom på hans indtag af mælk i løbet af dagen, så han får hvad han har behov for - men det kan godt være at han har brug for noget andet i maven nu ... Og jeg tænker at selvom I skal til Thailand, så kan det være udmærket at forsøge med lidt skemad for at se, hvordan han reagerer på det og finde ud af om det kan gøre en forskel hos jer. Det vil være rigtig fint at starte med et par smagsprøver 1-2 gange dagligt og så stille og roligt øge ham i mængde og når han bliver 6 måneder, så skal han have flere små måltider dagligt. Han skal have ligeså meget mælk som han plejer at få - skemaden skal komme ud over det vanlige mælkeindtag og det vil være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor han får lidt skemad, når han vågner sammen med vand af kop og så får han mælk inden han skal sove igen. Så mælken stadig indgår som en fast del af hans putteritual.
Du fortæller at I om aftenen har en rutine hvor han ammes i stuen og derefter flyttes til sin seng i soveværelset og at det fungerer godt. Du skriver, at det er svært at amme ham i sengen ... Betyder det, at du om morgenen, når han vågner tidligt, også står op med ham og går ind for at amme ham i stuen? Hvis du gør det, så er det måske derfor han starter dagen så tidligt og jeg vil forslå dig, at du prøver at amme ham i soveværelset, gerne ligger ned og ammer, for at se om du ikke på den måde kan få ham til at sove længere om morgenen, så dagen ikke starter allerede kl 5.30, men så I kan komme hen mod den rytme, som jo tidligere har fungeret rigtig godt for både jer og ham.
Jeg tænker at det godt kan spille ind på jeres dag og nætter, hvis du kan amme ham tidlig morgen, og I så først starter dagen f.eks. kl 7 - altså mellem det I oplever nu og det I oplevede før. At starte dagen til et nogenlunde fast tidspunkt vil også give jer bedre mulighed for at lurene om dagen kommer til at ligge nogenlunde fast og det igen vil naturligt kunne påvirke jeres nætter.
Det er super flot, hvis han tidligere har kunne sove fra 22 til 06 uden mælk - det er mere end du har kunne forvente og det er naturligvis rigtig dejligt. I 5 måneders alderen vil mange børn have brug for en ekstra amning om natten og det er således ikke unaturligt, hvis han om natten kun kan sove 3-4 timer uden at få mælk. Men i takt med at han begynder med skemad og stadig får samme mængde mælk i løbet af dagen og aftenen, så begynder du at kunne arbejde på at skære en natamning væk og i 6 måneders alderen vil det således ofte være passende at arbejde på en rytme, hvor han kan sove 5-6 timer uden mælk. Det vil f.eks. være sådan at du ammer ham kl 20, kl 24 og 05/06 og så står I op om morgenen og starter så dagen med lidt morgengrød.
Med hensyn til Thailand, så tænker jeg at hans rytme naturligt vil blive forskudt, når I rejser over på den anden side af jorden. Det er naturligvis rigtig fint, hvis I kan forsøge at holde nogenlunde fast i en rytme, så han ikke får alt for svært ved at komme hjem igen - men jeg tænker at I også er nødt til at leve, som I nu kan, hvor I er. Det er ikke sikkert at han vil gå sent i seng og sove langt op af formiddagen - mange ting spiller ind - f.eks. også lys og mørke, og han vil derfor naturligt godt kunne føle træthed og behov for at sove, når det bliver aften, ligesom han også kan vågne om morgenen, fordi morgensolen vækker ham... I må se hvad rejsen bringer og tage en dag af gangen :)
Det der er vigtigt er, at I forsøger at holde fast i rytmen om, at han får skemad, når han vågner, vand af kop og mælk inden han skal sove - så det ligner den rytme I har derhjemme. Ligesom han skal puttes med samme kærtegn, sin sut osv. som han plejer, så der er genkendelighed - og igen, som det nu kan lade sig gøre i et nyt land, hvor der er mange nye lyde, dufte og ekstra varmt :)
Hvornår du skalstarte med skemad afhænger ikke kun af hans alder, men også af hvad signaler han sender - hvis du nærmer dig med skeen, åbner han så munden? Det vil f.eks. være et godt tegn på, at han er klar :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske