Svar: Mange søvnafbrydelser
10. november 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Merete
Et eller andet sted, så tror jeg ikke at det handler om maveproblemer og jeg tror ikke at mulikondråber vil hjælpe din datter, da hun jo ikke har problemer med at komme af med luften.
Med den alder din datter har, så drømmer hun meget. Verden føles større og hun er jo motorisk rigtig godt med og oplever meget i løbet af dagen. En del af den natlige uro kan derfor godt skyldes drømme og at hun skal have bearbejdet dagens oplevelser.
Hvis jeres datter sover i samme rum, som jer, så vil det være en rigtig god idé at flytte hende på eget værelse, så I ikke forstyrrer hinanden, hvis I har mulighed for det. Hun skal nok give lyd fra sig, hvis hun har brug for dig og du må godt lade hende møve rundt og selv finde roen igen. Det er helt i orden.
Der er ingen idé i at ingen af jer får sovet rigtigt og jeres natlige lyde og reaktioner på at hun møver rundt, er med til at forstyrre. I forstyrrer således hinanden.
Da hun er så mortorisk godt med som hun er, så synes jeg at du skal begynde at give hende små stykker brød med smørbart pålæg. I begyndelsen skal hendes tarme naturligvis også arbejde med dette, men på længere sigt er det også vigtigt at hun får noget mad, som ligger lidt tungere i maven, hvis du forstå hvad jeg mener. Derudover så er det vigtigt for at give hende øvelse i at spise med hænderne og udvikle sit pincetgreb. Det vil også stimulere hende på en anden måde, så hun bruger sig selv og sin 'hjernevirksomhed' og ikke 'kun' bruger sig selv fysisk, hvilket hun jo er rigtig god til.
Giv hende også gerne lidt kogte ærter, majs, gulerødder i stykker. I begyndelsen vil du måske opleve at disse kommer hele ud igen, men det er helt okay. Jeg tror heller ikke at hun er sulten, jeg foreslår bare at du langsomt forsøger at skifte noget af maden ud med mere fast føde, som på længere sig kan give ro i maven.
Derudover skal du naturligvis overveje, hvad du gør, når hun mosler rundt om natten. Bruger hun f.eks. sut og er du tilbøjelig til at give hende denne flere gange om natten? Man taler jo om den vanebetingende afbrudte søvn, hvor de meget omsorgsfulde forældre ligger med en hånd og et ben ude af sengen natten igennem, for at være parate, når barnet f.eks. taber sutten. Det er uhensigtsmæssigt på længere sig og derfor er det vigtigt at du prøver at trække tiden og ikke reagerer for hurtigt, når du hører at hun mosler rundt.
Nu ved jeg ikke hvor stor hun er, men hvis hun er en forholdsvis stor pige, så kunne det måske være en idé med en juniordyne, som er større og som giver hende lidt mere hold på sig selv om natten.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske