Brev:
Afbrudt søvn
16. september 2013
Alder:
4 mdr.
Afbrudt søvn
Kære Helen
Vi fik en dejlig lillebror d. 1. maj. Han vejede 4430 g. ved fødslen og har altså fra begyndelsen været en stor, stærk dreng. Han er også meget mild og glad og har været ret nem. Indtil nu. Jeg ammede ham fuldt ud indtil han var knap 4 måneder. Så begyndte hver amning at blive en kamp; han vendte hovedet væk og græd (og det gjorde jeg også ind imellem). Så begyndte vi på flaske (NAN HA), som han i begyndelsen var meget begejstret for og som i en kort periode gjorde, at han igen sov lidt længere om natten.
Han har altid, siden han blev født, sovet godt om natten. Fra han var to måneder sov han uden problemer 6-7 timer i træk fra midt på eller sent om aftenen.
Nu er situationen den, at han ikke rigtig gider flasken mere. Han vender hovedet væk og der skal kæmpes for at få ham til at tage ved. Samtidig vågner han hver anden time hver nat, men vil her kun amme en lillebitte smule fra det ene bryst eller spise max. 60-70 ml. fra flasken inden han sover videre og så vågner igen to timer senere.
I samråd med egen sundhedsplejerske begyndte vi på skemad for en uges tid siden. Han er allerede oppe på to måltider om dagen samt tynd grød til at sove på om aftenen. Det er han ret vild med og hans mave følger fint med.
Lige i ugerne op til, at han ikke ville amme mere, dvs. da han var ca. 3 måneder, begyndte konturerne af en tre-lurs rytme at vise sig, som jeg siden har arbejdet på at bibeholde. Den ser for det meste sådan ud, at han vågner ved 6.30-7-tiden, sover sin første lur ca. kl. 8.30. Den kan være alt fra 60 min til 1 time og 45 min. Næste lur har gerne været den længste på et par timer eller mere. Her har jeg ofte skulle hjælpe ham gennem de forskellige søvnfaser ved at vugge ham lidt. 3. lur sidst på eftermiddagen er en powernap på 30-60 min. Nogen gange har det været nødvendigt med en 4. powernap.
Men lige nu sejler det hele og jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal aflæse hans signaler:
Han er glad for grød!
Han er ikke længere glad for flasken, men skal jo have mælk. Jeg ammer ham en lillebitte smule, mest om natten. Nogen gange har jeg givet ham mælken af et glas i stedet.
Hans rytme er ude af trit: Han vågner meget, f.eks. efter en halv time og har svært ved at falde i søvn igen, selvom jeg hjælper ham til det. Han virker ikke udpræget sulten selvom jeg tilbyder ham flasken.
Han vågner hver anden time om natten, spiser lidt, falder hurtigt i søvn igen.
To tænder er lige brudt frem i undermunden.
Han er ellers utrolig glad, leger godt, er meget godt med motorisk: leger på maven, triller, bruger sine hænder til at fange legetøjet med.
Skal jeg give pokker i rytmen og tænke at den nok kommer igen? Skal jeg hjælpe ham til at holde den? Og hvad tænker du om kosten i forhold til søvnen?
Han vejer ca. 9 kg og måler ca. 70 cm.
Mange hilsner
Maria Louise