Svar: Afbrudt søvn
16. september 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Maria Louise
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen - det lyder fantastisk med en lillebror i familien - tillykke - og det lyder som om at I alle trives:)
Lillebror er en stor dreng - han vejer nu ca 9 kg og har derfor brug for en del væske. Det er derfor vigtigt at han får sine flasker og lige nu lyder det ikke hensigtmæssigt at lade ham styre tingene selv, det lyder faktisk som om at du skal prøve at være lidt styrende, så han ikke overhører sine signaler, men så du får påvirket hans indre ur til at følge behov for mælk...
Jeg synes derfor det er en god idé, hvis du nu kunne begynde at arbejde på en rytme, hvor han får 3 lure dagligt og får skemad to gange dagligt. Det vil være rigtig godt at holde mængden af skemad nede, så du sikrer at der stadig er plads til mælk i maven. Det er således bedre at give ham ½ - ¾ dl grød eller mos og han så drikker sin flaske efterfølgende end at give ham 1-1 ½ dl. grød eller mos og han så afviser flasken.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes/flaske og sover videre
Morgen 8: Flaske
Puttes til første lur ca 8.30
Formiddag 10-11: Tilbydes lidt grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12-13 - tidspunktet afhænger af hvor lang den første lur er. God idé at hjælpe ham til at dette er en længere lur :)
Eftermiddag 16-17: Flaske
Powernapper dagens 3. lur
Aften 18-19: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop
Flaske og puttes til natten ca kl 20-21 - tidspunktet afhænger af hvor sent dagens 3 lur ligger
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske/amning - mange børn har brug for mælk om natten i denne alder.
Nogle børn har også en rytme, hvor de får flaske aften, først på natten og tidlig morgen, så de f.eks. spiser kl 20, 02 og 05 - og det er naturligvis også helt okay.
Som du kan se, så er denne plan lavet sådan at jeres dreng tilbydes sin skemad, når han vågner af sin formiddagslur og om aftenen, på det tidspunkt hvor resten af familien også spiser. Sammen med skemaden tilbydes han vand af kop, som også er med til at give ham lidt væske og så tilbydes han mælk/flaske 1-1 ½ time efter og i forbindelse med at han skal sove igen. Så mælken indgår som en fast del af hans putteritual.
Og du må gerne udnytte at han får flaske og derfor give ham flaske, hvor du ønsker han skal sove. Han kan få flasken i barnevogen eller i sin seng - det er okay. På den måde oplever han ikke et skift i putningen og mange børn vil gerne sutte på flasken, hvis de kan ligge i f.eks. barnevognen eller sengen imens og altså ude af favn. Du kan med fordel elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt f.eks. ved at komme en lille pude, et sammerullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden.
Du kan også prøve med en anden type erstatning, da de alle sammen smager forskelligt og måske vil han sætte pris på lidt smagsvariation :)
Og så skal du være meget opmærksom på at hans mave skal fungere. Hvis han har tendens til forstoppelse, så vil det godt kunne påvirke hans lyst til mælk/flaske og være årsagen til at han afviser eller ikke drikker nok.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske