Svar: Ingen flaske om dagen
17. september 2013
Alder:
6 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Jeg kan godt forstå, hvis I synes det er frustrerende, at jeres dreng drikker mere mælk om natten end om dagen og det ville naturligt være rigtig dejligt, hvis man kunne lave lidt om på det. Modsat, så skal han jo også have sit behov for mælk dækket og det er helt naturligt at han stadig indtager store dele mælk på ydertidspunkterne, så han således drikker en del af sit behov i løbet af aften og nat.
I skal naturligvis bruge mælk i hans grød og mos, så han får lidt ekstra mælk og energi den vej igennem, men det er stadig vigtigt at han får mme via flaske - det handler ikke kun om at give ham mælk nok, men også om at sikre ham væske og hans væskebehov er stort. De fleste børn vil, når de er 6 måneder gamle have brug for mellem 800-1000 ml mælk i døgnet - og derudover spise skemad og drikke vand af kop.
Jeres dreng får 4 store flasker og når således op på 860 ml i døgnet, som det er lige nu og det er således rigtig fint. Hans behov for mælk dækkes den vej igennem. Og det er derfor et reelt behov, når han søger flasken om natten og naturligt at han "suger det i sig", som I skriver - for han har brug for det.
I kan godt vælge at lade ham spise som han gør lige nu, fordi han får sit behov dækket ind, når man ser over 24 timer ... De fleste børn er 7 månender før de kan nøjes med 4 flasker i døgnet, men de spiser i den alder ofte også lidt mindre af gangen end jeres dreng gør og han kan som sagt godt nøjes med de fire flasker, fordi han spiser så store mængder. I må dog gerne forsøge med en flaske inden middagsluren, for at se om han så kan nedsætte indtaget lidt om natten, men flaske skal han stadig have på ydertidspunkterne.
Det har naturligvis noget at sige hvor store mængder skemad du giver ham om dagen, ligesom rytmen om dagen spiller ind. Og det vil være rigtig fint at du ikke giver ham mere end ½-¾ dl. skemad af gangen om dagen, netop for at give plads i maven til mælk. Ligesom det vil være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og får mælk inden han skal sove - som du præcist forsøger - så der går 1-1.5 time mellem at han tilbydes skemad og mælk. Det kan også give plads i maven og lyst til mere flaske i løbet af dagen.
Mit forslag til en dagsplan I kan forsøge, ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05 (anden gang nat): Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes ½-¾ dl. havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes ½ dl. frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (uden flaske)
Frokost 11.30-12: Tilbydes ½-¾ dl. øllebrød eller grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Tilbydes ½ dl. frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Og må også stadig gerne tilbydes flaske - du kan også vælge at give flaske her i stedet for frugt, for på den måde at sikre ham lidt ekstra mælk. Og her efter puttes han så til sin powernap eftermiddag.
Aften 18: Tilbydes ½-¾ dl grøntsagsmos, og der begyndes med kød eller fisk, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet variere efter hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24 (første gang nat): Flaske og sover videre derefter
Hvis jeres dreng trives med at indtage sit behov i løbet af aften og nat, så er det okay, så længe han får sit behov dækket og I kan ikke undvære mælken på ydertidspunkterne, så længe han er så lille. I takt med at han begynder a spise mere og mere skemad og fast føde, så vil behovet for væske/mælk netop skulle dækkes i løbet af aften og nat. Men I kan godt forsøge at give ham en flaske ekstra i løbet af dagen for at se om hans indtag om natten kan sættes lidt ned, så han ikke behøver helt så store flasker af gangen, for at få sit behov dækket. De meget store mængder mælk fylder rigtig meget i maven og kan godt nogle gange gøre, at han så sover mere uroligt, fordi hans mave arbejder på højtryk for at nedbryde føden. Men hvis ikke det er et problem, så behøver I ikke ændre noget.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske