Brev:
Natteskræk i 8 mdrs alderen
17. september 2013
Alder:
8 mdr.
Natteskræk i 8 mdrs alderen
Hej Helen.
Tak for et godt foredrag i Gentofte forleden dag !
Du kom lidt hurtigt ind på natteskræk i dit foredrag og jeg spurgte til om det også kunne opstå tidligere end fra 1 1/2 år som du sagde samt beskriver i din bog. Dette svarede du ja til, men at det var yderst sjældent. Jeg vil gerne lige hurtigt beskrive hvorfor jeg tror Eva lider at natteskræk.
Eva har nogle nætter mange opvågninger, derfor har vi taget en side af træmmesengen af så jeg hurtigt kan lægge en hånd på hende og bruge shh for at få hende videre i søvnen. Vi har skruet hendes amninger om natten gevaldigt ned fra 7 til helst 2 nogle gange 3. Jeg er ikke glad for at hun græder sig selv i søvn men det kan nogle nætter blive en nødvendighed da jeg ikke kan finde problemet til at hun græder. (Her ligger hun i mellem os og får kærtegn og beroligende ord indtil hun overgivet sig til søvnen igen, grædende ) Der er selfølgelig også opvågninger som tager 30 sekunders pyl og med en hånd på kroppen og shh er hun hurtigt videre.
Men så er der også de frygtelige! Hun starter blidt med gråd men i løbet af kort tid bliver det mere og mere og så har jeg prøvet at tage hende op for at berolige hende for så at lægge hende igen - men det bliver bare umuligt! Hun skubber sig væk fra mig med sine ben og arme og selvom jeg prøver at holde hende i et fast greb ind til mig og med shh og kys og lidt hoppen skriger og vrider hun sig.... Det eneste jeg kan gøre i denne situation er at lægge hende til brystet.... Er det natteskræk ?
Eva ammes før hun skal sove og 2 (nogle gange 3) gange i løbet af natten - hun falder ikke i søvn med brystet og har fra en tidlig alder kunne falde i søvn af sig selv i sin vugge / nu seng. Om natten sidder jeg op og ammer hende og lægger hende tilbage i sin seng, så sover vi alle bedre, det hænder dog at jeg lægger hende hos mig og hun ammes i søvn i vores seng , og jeg falder så også i søvn.
Hun bruger ikke sut men vi har i mange måneder brugt nusseklud , men hun bruger den ikke som hensigten er.
Er spændt på at høre fra dig endnu engang.