Svar: Natteskræk i 8 mdrs alderen
17. september 2013
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Hvor hyggeligt at du var til mit foredrag - var ikke klar over at "det var dig, der var dig" - Evas mor! :)
Der var rigtig mange spørgsmål til foredraget, hvilket er super dejligt, men derfor blev det med natteskræk og mareridt lidt kort. Jeg vil derfor meget gerne dele lidt tanker med dig omkring det her.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt. Søvnen er sammensat af REM-søvn og non-REM-søvn. REM står for Rapid-Eye-Movement, og når man sover REM-søvn, kan man direkte se øjnene bevæge sig under øjenlågene. Når vi drømmer og kan huske vores drømme, så sker det i de perioder, hvor vi sover REM-søvn.
Vores non-REM søvn er inddelt i fire stadier. Stadie 1, hvor vi lægger os til at sove og slumrer ind. Stadie 2, hvor vi sover godt, men er stadig lette at vække. Stadie 3 og 4, som er dybere søvnstadier, det man også kalder for "delta-søvn" eller "slow-wave".
Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har, men skifter meget hurtigt mellem REM-søvn og non-REM søvnen. Hos små børn betegnes REM-søvnen ofte som en "aktiv-søvn", og non-REM-søvnen betegnes som en "stille søvn".
Når barnet er cirka 1 måned gammel, begynder dannelsen af søvnspindler, og først omkring 3 måneders alderen begynder barnets non-REM søvn at være inddelt i stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Og stille og roligt frem mod 8 måneders alderen begynder barnets søvn at inde holde flere stadier og kommer til at minde mere om vores voksnes søvn. Varigheden af hvert stadie er stadig forskelligt, men netop med den alder din datter har nu, vil hendes søvn altså være mere stadieinddelt og dermed i sammensætning ligne din søvn mere.
Og det betyder faktisk at man godt i denne alder kan fornemme at hun nogle gange sover dybere end andre gange, at hun nogle gange sover let, at hun nogle gange drømmer og ja - nogle gange godt kan virke til at have natteskræk. Mareridt opstår i REM-søvnen og ses hen mod morgenstunden, hvor natteskræk opstår i den dybeste del af den dybe søvn og ofte ses først på natten.
Det kan derfor ikke udelukkes at din datter nogle gange har drømmeaktivitet i sin dybe søvn og derfor virker grædende, klynkende - og samtidig afviser dig, afviser dine kærtegn, skubber dig væk osv. fordi hun faktisk er i sin dybe søvn. På samme måde som større børn med natteskræk vil gøre. Og det kan således godt være en "mild form" for natteskræk du oplever hos din datter. Og her må du gerne lægge hende til brystet, hvis du fornemmer at det er den bedste måde at få hende videre i søvnen på - som sagt opstår natteskræk først på natten og resten af natten burde det derfor være muligt at berolige hende med kærtegn, en beroligende hånd på hende osv. som du så fint beskriver at du ofte forsøger:)
Hendes alder og udvikling spiller naturligt også ind, og børn i denne alder vil naturligt drømme rigtig meget, sove meget uroligt, få sig lagt i stillinger de ikke mestrer at komme væk fra, ligge og virre med hovedet (head-rolling), sparke, slå ud omkring sig, ligge i kravlestilling og banke hovedet ind i sengegavlen (head-banging), græde frustreret imens fordi de sover og ikke kan finde ud af selv at finde ro og blive lagt ned - og det kan være rigtig svært at vide, hvad der er hvad. Det er en periode som giver lidt udfordringer søvnmæssigt, men det er samtidig tegn på sund og helt normal udvikling og det går over igen - det er ofte værst i 8-10 måneders alderen, efter denne periode kommer der igen lidt mere ro på lillepigen:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske