Svar: Mad - og mere mad!
17. september 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Anne og den meget sultne dreng :)
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå at du forsøger at holde lidt igen med mængden af modermælkserstatning - både fordi du jo stadig gerne har ville holde lidt gang i amningen og også fordi du måske vil skåne hans mave lidt, fordi han er blevet opereret. Jeg tænker dog, at det lyder som om at han er glad for flasken og trives med den - og du mærker at det letter jer i hverdagen - og det er naturligvis super dejligt! Og det lyder også som om at han faktisk godt kan tåle mere mælk i maven af gangen og har brug for mere.
Hans behov er 1/6 af hans vægt i døgnet. Det betyder at hvis han vejer f.eks. 6 kg, så er hans døgnbehov altså 1000 ml mælk. Jeg kan ikke se hvor meget din dreng vejer nu - men gå ud fra 1/6 af vægten og del så med antal måltider i døgnet. Det betyder at hvis hans døgnbehov er 1000 ml og han spiser 6-8 gange i døgnet, så har han brug for mellem 125-170 ml hver gang.
Hvis du fornemmer at han virker meget sulten og kan spise en del mere end hans udregnede behov, så kan du prøve at give ham Allomin Extra 1 (den gule Allomin). Det er en modermælkserstatning, der er til børn som er ekstra sultne. Den er tilsat stivelse og mætter derfor lidt mere og den må han gerne få med den alder han har.
Det er bedre at give ham ekstra mælk og sikre ham mæthed på denne måde end at starte med skemaden for tidligt. Han bør tidligst starte med skemad i 4-6 måneders alderen og hvornår han er parat afhænger af mange forskellige ting - ikke kun hans alder. Det er vigtigt at hans mave- og tarmsystem er parat til at nedbryde fastere føde, det er vigtigt at han kan holde hovedet selv, at han kan åbne munden bevidst, når du giver ham mad på en ske, han skal være interesseret, følge maden med øjnene osv. Og hvis du starter for tidligt, så kan det være rigtig svært at bibeholde interessen, når han så senere rent faktisk har brug for skemaden...
Derfor er det en god idé at du lige nu forsøger at øge hans indtag af mælk - enten ved at give ham mere i hver flaske eller ved at tilbyde en flaske ekstra i løbet af døgnet - og du må her forsøge at regne hans behov ud :) Hvis du stadig ammer, så får han naturligt også mælk hos dig og udfordringen her er jo, at du ikke ved præcist hvor meget han får - men du må gå ud fra, at når du tilbyder flaske, så tager han det, som han har behov for og så må du holde mængden her på det behov du har regnet dig frem til, så han ikke overspiser...:)
Med den alder han har, så vil det være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor han får 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Det vil være rigtig godt, at han får mælk som et fast del af sit putteritual.
En dagsrytme kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes eller flaske og sover videre, vågner ofte og får lidt mælk (bryst) igen, når dagen starter. Det er en dejlig og rolig måde at vågne op på.
Formiddag: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes eller flaske og sover dagens 3 lur. Alt efter hvor lang middagsluren er vil denne lur ligge om eftermiddagen eller først på aftenen.
Aften: Ammes eller flaske og puttes til natten. Man vil ofte opleve at børn i denne alder spiser hyppigt om aftenen, det er normalt. Herefter sover de ofte et lidt længere stræk først på natten. Man vil ofte også opleve at børn i denne alder kan gå sent i seng og det er også okay.
Sen aften: Ammes eller flaske og sover videre
Midt nat: Ammes eller flaske og sover videre
Du må gerne erstatte flasken med en sut - altså når han har spist sit måltid af flasken og stadig virker til at ville sutte, så må du gerne give ham en sut. Når børn får flaske, så har de ofte behov for at sutte lidt ekstra - det tager ikke så lang tid at spise af en flaske, som at spise af et bryst og derfor kan suttebehovet godt være lidt større. Samtidig kan det at sutte hjælpe ham til større ro og gøre at han måske lettere overgiver sig til søvnen og måske også lettere kommer videre i søvnen, når han efter 30 minutter begynder at rumstere lidt på sig.
Prøv derfor når han er ved at vågne lidt op, at stå parat ved ham, give ham sutten, kærtegne ham, berolige ham, vugge ham lidt der hvor han ligger, trille ham lidt i barnevognen osv. hvad du nu fornemmer skal til, for at han kan komme videre i søvnen.
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad" - det vil give dig et godt indblik i, hvad der sker med søvnen i øjeblikket, ligesom du kan læse om, hvordan I kommer igang med skemaden, hvad du kan give, hvornår, hvor meget og hvordan :)
Og hvis du gerne vil vide lidt om hans alder, den udvikling han går igennem, hvordan han oplever verden osv. så kan du læse "Helens bog om dit barns udvikling":)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske