Brev:
Kæmper med rytme om dagen
17. september 2013
Alder:
5 mdr.
Kæmper med rytme om dagen
Kære Helen
Som så mange andre før mig kæmper jeg med at få min søn ind i en god rytme om dagen. Han er en vidunderlig dreng med masser af personlighed og temperament. Lige så højt han kan grine ligeså tvær kan han blive. De fleste dage er der ingen mellemvej, men jeg ville ikke ændre ham. Med en undtagelse, lurene. De har været en problem fra begyndelsen.
Her et eksempel fra i dag:
06.00 vågner, ligger og pludrer til 06.30, hvor jeg tager ham op og giver en flaske (180 ml).
08.15 puttes til LUR 1
09.45 vågner, får grød og flaske (150 ml) (DEJLIG LANG LUR)
11.45 træt og gnaven og puttes til LUR 2
12.10 vågner fra lur og der er intet jeg kan gøre for at få ham til at sove længere.
13.30 flaske (150)
14.00 puttes til lur tre
14.20 vågner første gang, storgrædende, tydeligvis træt. giver sut og trøster. Han sover ti min mere og er nu helt hysterisk. jeg forsøger alt for at få ham til at sove videre og giver endelig op omkring kl. 15.00
16.00 mos og tilbydes lidt mme
17.00 prøver at snige en minilur i ham, som han afviser. Indtil sengetid er han næsten umulig at stille tilfreds - helt overtræt og ulykkelig.
18.30 sover.
Natten ser således ud, at vi vækker ham til et drømmemåltid kl. 00.00 - og så er der ingen flaske før kl. 06.30 igen. Nogle dage sover han igennem, andre dage skal han have en sut eller to. Han er altså ikke sulten om natten.
På gode dage er LUR 2 kort (det er den næsten altid), men til gengæld er LUR 3 er lidt længere. Ideelt set skulle det jo være de to første, som er lange og den sidste, der er en catnap. Mine spørgsmål er som følger:
1) Vi er ved at indarbejde et par skemåltider. Jeg ville gerne at det andet skulle ligge inden middagsluren, men synes det bliver lidt presset.
2) er der noget man kan gøre for at middagsluren bliver længere - evt prøve at trække ham lidt, så han først lægges kl. 12.30? (er bange for overtræthed, dog)
3) er der risiko for, at han ikke får søvn nok?
4) hvad betyder det, når han vågner og bare er helt ulykkelig? 9 ud af
10 gange vågner han grædende fra en lur. Jeg elsker når han vågner og pludrer, men det er sket meget få gange.
Håber virkelig, du kan hjælpe da jeg er ved at blive helt skør at at forsøge at forlænge lure. Vi har kørt en mild form (tjek/ nus og sut ofte) for græd-den-ud ved nattetide med stor succes og en glad dreng til følge. Når jeg forsøger med det samme ved en for kort lur bliver han bare mere og mere hysterisk. Føler lige nu at mit liv drejer sig om lure - eller mangel på samme. De dage han (på magisk vis) sover lidt mere er han helt tydeligt en gladere dreng.
De bedste hilsner
Ivans mor