Svar: Kæmper med rytme om dagen
17. september 2013
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for den fine dagsplan :)
Det som umiddelbart falder mig i øjnene, når jeg ser din dagsplan er, at skemaden og flaskerne ligger for tæt på hinanden og at flaske ikke indgår som en fast del af din drengs putteritual - og det vil jeg faktisk foreslå.
Det betyder ikke, at han skal falde i søvn med flasken i munden, det vil stadig være rigtig godt, hvis du lige kan lirke flasken ud af munden på ham før han sover helt, så han registrerer at falde i søvn uden flasken i munden - MEN, hvor han altså får flaske at sove på. Det vil således være rigtig godt, hvis du kan arbejde på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur sammen med vand af kop, som naturligt er med til at slukke tørsten og også sikre ham lidt væske (og stille og roligt bliver han bedre til at drikke af koppen) og så får han sin flaske i forbindelse med at han så puttes til en lur.
Det lyder meget passende med to skemåltider dagligt med den alder han har nu og jeg vil anbefale at de ligger frokost og aften. Det vil være rigtig fint hvis du kan give ham grød til frokost og variere mellem forskellige grødtyper og evt. variere yderligere ved at tilsætte forskellig frugtmos som topping og om aftnen kan han så få grøntsagsmos og også her kan du variere mellem forskellige slags grøntsager - kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli ...
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og forsøger her at få ham til at sove videre - netop ved at du giver ham flasken med det samme han giver lyd fra sig og ikke lader ham vågne for meget op. På den måde vil du kunne putte ham lidt senere til lure i løbet af dagen.
Kommer op, I leger, tumler, pludrer osv.
Flaske og puttes til formiddagslur kl ca 9
Når han vågner, får han lidt vand og herefter kan du prøve at give ham et bad. Det vil stimulere ham og aktivere ham og køre ham træt på en anden måde.
Frokost 11.30: Tilbydes grød, frugtmos som topping, vand af kop.
Badet ind kan være med til at køre ham lidt ekstra træt og hjælpe ham til en længere middagslur. Du kan også, hvis du skønner at han er sulten, når han vågner af sin formiddagslur give ham grød på det tidspunkt og bagefter bade ham. Det vil også være en rigtig fin måde at gøre det på.
Flaske og puttes til middagslur f.eks. kl 12.30-13 - tidspunktet vil naturligvis variere efter hvor lang en formiddagslur han har taget og hvad tid den ligger. Når han puttes til middagslur må han gerne trilles i barnevognen og på den måde hjælpes til at tage en længere lur - du kan også lægge dig med ham og lade ham sove ved siden af dig i dobbeltsengen. Du skal gøre det, som du fornemmer vil give ham den bedste søvn midt på dagen, netop for at eftermiddagen ikke bliver for lang for ham. ...
...
Eftermiddag 15: Flaske
Puttes til dagens 3. lur - og igen afhænger tidspunktet for denne lur af hvor lang en middagslur han tager og hvor sent den ligger. Måske har han brug for en ekstra flaske om eftermiddagen - så han både får mælk når han vågner af sin middagslur og får mælk igen før sin powernap om eftermiddagen.
Aften 17.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre som nu indtil næste morgen tidlig, hvor du så giver ham flaske, når han begynder at røre på sig, netop for at sikre at han sover videre og ikke står for tidligt op ... Det er dog klart, at han med sin tidlige nattesøvn og lange nattesøvn har svært ved at sove meget mere om morgenen, men prøv:)
Hvis du arbejder på at han skal kunne sove 3 lure dagligt - formiddag, middag og eftermiddag, så burde han få søvn nok og han lyder jo til at sove rigtig godt om natten, så det er super. Lige nu skal du ikke tænke så meget over hvor lange hans lure er, men prøve at sikre at han får de 3 afbræk i løbet af dagen og så gerne prøve med bad inden middagslur og lidt senere rytme hele dagen igennem, for at se om han så bedre vil kunne klare eftermiddagen. Lige nu lyder han til at sove lidt for tidligt hele dagen igennem og kan derfor næsten ikke overskue eftermiddagen og fordi han jo har sovet tre lure, så vil han ikke sove mere ... Så prøv at arbejde på at lurene ligger lidt senere og gerne arbejde på at det starter med at han står en lille smule senere op hver dag, så hele rytmen på den måde rykker sig :)
Når børn vågner med gråd og bare er helt ulykkelige, så skyldes det ofte at de vågner direkte fra den dybe søvn. Hvis du ser på ham, når han sover, så vil du sandsynligvis godt kunne se at han nogle gange virker aktiv i sin søvn, han ligger måske og småklynker, han smasker lidt, han bevæger sine øjne under øjenlågene, ligger og drømmer - og andre gange, så sover han langt mere roligt. Han sover dybt, ligger helt stille uden at bevæge sig. Og når børn vågner med gråd, så er det altså ofte fordi de vågner direkte op fra den dybe søvn. Det er normalt og ikke farligt og det er noget de ofte vokser fra.
Det kan være en god idé, hvis du nogle gange kan forsøge at få ham videre i søvnen, ved at holde ham, kærtegne ham, berolige ham, vugge ham, trille ham i barnevognen osv. Og nogle gange kan det være nødvendigt at give ham lidt mælk at drikke, hvorefter han så sover videre. Andre gange kan du forsøge med en sut, for at se om den kan berolige ham og gøre at han kommer videre i søvnen. Hvis det ikke lykkes og han så vågner og græder, så er det bedste du kan gøre, at tale beroligende til ham og vise ham at alt er okay og stille og roligt vågner han så rigtigt op og er glad, vil pludre til dig osv.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske