Svar: Klar til dagpleje og sove i barnevogn/tremmeseng
17. september 2013
Alder:
7 mdr.
Kære A
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Når vi i Danmark synes at børn skal sove ude, så er det noget meget kulturelt. Det er ikke noget man praktiserer i andre lande, heller ikke andre steder i skandinavien, det er noget meget dansk - og der er naturligvis igen der siger, at børn skal sove ude, hvis de sover bedre indendøre!
De fleste danskere synes at det er dejligt, når børnene sover ude. Det giver friske røde kinder, børnene får frisk luft og mange oplever at børnene sover bedre og længere tid, når de puttes udenfor. Der er dog igen belæg for at sige at det er sundere at sove ude - børn der sover ude bliver ikke mindre syge osv. Og man skal gøre det, som umiddelbart fungerer bedst. I mange dagplejere vil børnene sove ude, enten i barnevogn eller i krybber, men mange steder sover børnene også inde og nogle dagplejere har børn både inde og ude - igen faste regler her. Prøv at tale med jeres dagplejer om, hvad hun plejer at gøre og hvad muligheder hun har :)
Det er rigtig dejligt at jeres datter er glad for sin barnevogn og nyder når I triller en tur og netop dette må du gerne udnytte. Det vil være rigtig fint at køre en tur med hende, hvor hun starter med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og så først putte hende, når hun tydeligt viser sig parat. Det kan være en måde at lære hende at sove i barnevognen på.
Det kan godt være en idé med en sovepose, som du også selv har overvejet. Vi går jo den koldere tid i møde nu og det vil nogle gange være rigtig dejligt for børn at blive puttet i en pose - det kan være en voksi-pose, duni-duo, slee-bee, drømmepose osv. De fås i mange kvaliteter og til mange forskellige priser.
Du kan sagtens putte hende i soveposen indendøre og derefter lægge hende i barnevognen og for nogle børn vil det netop være tryghedsgivende og beroligende at blive puttet i posen. De lærer at det er sovetid og forberedes dermed på, hvad der nu skal ske. Samtidig kan posen medbringes uanset om de skal sove hjemme eller I er på tur - de kender deres sovepose og det er således tryghed for dem.
Man kan diskutere behovet for den, med den alder hun har - hun kan sagtens blive puttet i den og kan sagtens bruge den, men du får måske ikke samme glæde af den, fordi hun ikke er vant til den. Jeg tænker at du måske risikerer at hun bliver irriteret på den, fordi hun ikke er vant til at være puttet i en pose og derfor vil føle det generende - desværre kan du jo ikke spørge hende om hun vil føle det dejligt, trygt og rart at blive puttet i den, eller om det vil virke modsat ... det er et skøn, som du er nødt til at lave. Hvis hun generelt er meget aktiv og har lyst til at bruge sig selv, følge med i verden og ikke er en "putte-pige", så er det måske bedre med en blød flyverdragt i dun og mikrofiber eller lignende, så hun stadig kan sidde op, følge med osv. - også hvis dagplejen skal på tur og hun skal sidde i dagplejers vogn. Her kan det måske være mere praktisk med en flyverdragt, som hun også kan sove i - prøv at tale med dagplejer om det.
Der sker ikke noget ved at du prøver at vænne hende til barnevognen ved f.eks. at trille hende en tur i den dagligt og arbejde på at hun sover middagslur i sin vogn. Hvis dagplejer gerne vil have at hun sover i barnevogn, så kan hun evt. have sin egen vogn med i dagpleje, og hun kan også starte med at sidde op, kikke på at de andre børn bliver puttet og derefter er hun så måske selv parat til at blive lagt ned :) Og samtidig tænker jeg også at mange børn naturligt indstiller sig på at rutinerne er anderledes - det er en helt ny situation og mange forældre fortæller, at i dagplejen går det super fint med at sove til middag, men derhjemme er det svært. Det er ikke fordi man hjemme gør noget forkert, men handler om at rutinerne, hele situationen er en anden og det er helt okay.
Så måske løser tingene sig af sig selv - og forhåbentlig er dagplejer sød og lader ikke jeres datter græde helt ulykkeligt! :)
Og så for at slutte af med dit første spørgsmål omkring mad - det vil være rigtig godt at I forsøger at mose maden groft, så hun får lidt mere bid, men ikke så groft at hun kaster op af det. Det er vigtigt at hun stille og roligt lære at arbejde mere og mere med maden i munden. Det kræver stor koncentration og stor teknik at bearbejde mad med munden, bevæge det rundt med tungen, tygge osv. uden at få det galt i halsen eller få bræk-refleksen stimuleret - det kræver øvelse og det tager tid. Det vil være en rigtig god idé at I giver hende mad i hånden som hun kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv. Det er alt sammen med til at lære hende, hvor langt ind i munden og hvor i munden hun kan have mad, uden at brækrefleksen stimuleres og hvad der således er rart :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med det hele:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske