Svar: Amning og gråd - 3 mdr.
10. november 2004
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
De fleste børn har det der hedder appetitspring når de er omkring 12 uger gamle, det betyder at de er ved at være så store at de skal have mælkeproduktionen sat op. Hos jer lyder det til at denne periode er faldet sammen med en forkølelse og når din lille dreng er forkølet, så er det svært at trække vejret gennem næsen, når han samtidig skal spise gennem munden.
Jeg ser altså flere grunde til at din søn afviser brystet, både at det skyldes hans alder (appetitspring), at han har svært ved at få luft, når han bliver lagt til og derfor slipper og at han også er nået til en alder, hvor han ikke har så meget tålmodighed til at vente på at nedløbsrefleksen starter.
Om morgen har man ofte mest mælk og derfor flyder amingen let her, mælken kommer lettere til ham og derfor protesterer han ikke om morgenen. I løbet af dagen nedsættes mælkemængden og om eftermiddagen og aftenen, vil barnet ofte gerne die hyppigt, fordi mælken her ikke flyder så let og fordi mælkemængden ikke er så stor.
Der ligger naturligvis også det i det, at han godt kan have oplevet amningen som et pres, som du også selv er inde på, og at I derfor er kommet ind i en ond cirkel.
Du kan forsøge at øge din mælkemængde ved fortsat at lægge hyppigt til, eller alternativt malke ud, for at stimulere til mere mælk. Det er dog vigtigt at han fortsat så gerne vil tage fat, så du får brystet 'tømt'.
Du skal også sørge for at spise og drikke sufficient dagen igennem, så du populært sagt 'har noget at lave mælk af'. Ammete og mørk hvidtøl eller maltøl hjælper nogen kvinder. Et glas mørk øl formiddag og aften er nok, ammete kan du drikke dagen igennem.
For at få ham til at tage fat kan du forsøge med en 10ml sprøjte at dryppe lidt mælk i hans mundvige, når han ligger ved brystet, så han på den måde fornemmer at der er noget at komme efter og får lyst til at die.
Du kanogså kontakte din læge for at høre om hun/han kan anbefale dig noget som fremmer nedløbsrefleksen. Der findes en syntocinonspray, som har denne effekt, og hvor man tager et pust i hvert næsebor lige før du skal amme. Jeg ved dog at nogen læger vægrer sig ved at skrive recept på dette præparat med den alder din søn har. Alternativ har jeg hørt at nogen læger giver moderen primperan, som er et kvalmestillende middel, men som også skulle have en positiv effekt på nedløbsrefleksen. Prøv at kontakt lægen og hør hvad han/hendes holdning er.
Det er jo meningen at det skal være hyggeligt at amme og ikke være en kamp, derfor er det også en fin overvejelse at begynde at give flaske, hvis alt andet ikke dur hos jer. Til at begynde med kan du fortsat tilbyde brystet og lade din lille dreng die, når han har lyst og hvis han afviser brystet kan du give flaske i stedet for. Det kan være en fin løsning.
Du skal naturligvis ikke stoppe med amningen med det samme, men det er klart at efterhånden som han vænner sig til flasken vil han måske foretrække denne fordi mælken her løber hurtigere, og din mælkemængde vil så naturligt nedsættes, i takt med at amningerne i løbet af dagen bliver mindre.
Der er i prindippet ikke noget i vejen for at du fortsat ammer morgen og aften og så tilbyder flaske i løbet af dagen. På den måde opnår du måske også at din søn ikke er så sulten og overtræt om aftenen, at han netop gerne vil ammes om aftenen, eller til om natten, som han plejer.
Med hensyn til afføringerne, så lyder dette til at hænge sammen med hans forkølelse. Hvis han i øvrigt er upåvirket af det, så ville jeg se tiden an, men begynder han at få feber eller virke sløj i øvrigt, så skal du få lægen til at se på ham.
Med hensyn til favoritside, så er det meget vigtigt at du fortsat er opmærksom på at han skal bruge sit hoved til begge sider. Det er vigtigt i forhold til hans hovedfacon og også i forhold til hans halsmuskler og sener.
Det er helt rigtig at give legetøj mv. til den side, som han ikke er så glad for, for at tvinge ham til at se til den side. Det er også en god idé at lægge ham omvendt i sengen, når han sover og hvis han sover, hvor der er et vindue, så vil de fleste børn foretrække at kigge til den side, hvor der er lys. Ven ham derfor om, så det mest interessante bliver til den side, han ikke er så glad for at kigge til.
Sørg også for at lægge ham så meget som muligt på maven, gør det til en vane at hver gang du lægger ham fra dig, når han er vågen, så lægges han på maven. Selv om han brokker sig efter få minutter, så er det stadig vigtigt og jo mere du gør det til en vane jo bedre er det. Hæng et spejl op ved puslebordet, så han kan ligger på maven der, når du skifter ham og få øje på sig selv i spejlet og på dig. Det er altid en god idé at udnytte puslepladsen til mave liggeri. Når du sidder med ham, så prøv også at have ham mave liggende hen over dine lår.
Hvis du allerede nu kan se at han er skæv/flad på sit kranie pga favorit side, så er det meget vigtigt at rette op på dette nu. Nu hvor han er tre måneder gammel, er det minimalt, hvor meget du kan ændre, men det kan godt lade sig gøre, i hvert fald at ændre hovedfaconen lidt, meget ældre skal han dog ikke være og så retter det sig ikke med tiden.
Jeg ved at man på babyparadise.dk kan købe en pude mod lejringsbetinget skævt kranie. Hvor god den er tør jeg ikke sige, det kommer også an på, om I har dette problem, eller om det bare er din drengs lyst til at se til en bestemt side, der gør sig gældende.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske