Brev:
Urolig nattesøvn
18. september 2013
Alder:
13 mdr.
Urolig nattesøvn
Kære Helen
Du har tidligere hjulpet os, med stor succes, til lidt bedre at være til gavn for vores datter, når der har været ændringer i hendes søvnmønster, som vi ikke har forstået.
Hun har altid haft et godt sovehjerte, og været god til at tage nogle lange lure om dagen og sove igennem om natten. Hun har sovet på eget værelse siden hun var 4 mdr. og været i dagpleje siden hun var 7 mdr - begge dele har været med stor succes, og vi har aldrig oplevet at hun blev ked af det eller utryg når vi går. Alt hvad der hedder putte/nattemåltider har ikke haft hendes interesse siden hun var omkring 10 måneder, så det har vi valgt ikke at forfølge yderligere - hendes vækst og trivsel er som den skal være.
De sidste mange måneder har vi kunne putte hende om aftenen ml. 19 og 19.30, og hun har (uden undtagelse) sovet hver aften inden kl 20. Vi har faste putteritualer med bad og godnat"historie", og gode "hjælpemidler" i form af et par bamser, der skal krammes inden hun rammer madrassen. Det er helt tydeligt for os, at hun forbinder disse ting med, at det nu er nat og hun skal sove, så vi er sikre på hun ved hvad der skal foegå. Og tidspunktet plejer at være godt ramt.
I daglejen er hverdagen indrettet sådan, at hun sover 1 -1½ time om formiddagen og så igen 1½-2 timer over middag. Hun er oftest oppe før kl 15, og de dage klokken er tættere på 14 når hun vågner, kan det godt være svært at holde hende kørende, til vi kommer på den anden side af aftensmaden. Det har aldrig rigtig været en løsning med en sen power-nap, da hun bruger alt for lang tid på at falde i søvn, og dernæst sover alt for længe.
Når hun er herhjemme i wekenderne, kan formiddagsluren nemt vare indtil det næsten er frokosttid (vi kan ikke rigtig lide at vække hende) og så kan hun nøjes med en lille times tid ud på eftermiddagen, og det har egentlig kørt fint med de to "søvn-skemaer", men det er selvfølgelig klart at hverdagen i dagplejen nødvendigvis er lidt mere strukureret efter, at der også er tre andre børn, og alles søvn skal passe ind i dagsrytmen.
Hun er næsten gående, og har været det temmelig længe, hun er rigtig sikker på benene, men mangler lige at turde at slippe, men bevæger sig selvstændigt rundt i hele huset. Hun rykker motorisk næsten hver dag, og sprogligt er hun også i en rivende udvikling.
Problemet er opstået henover de sidste uger, hvor det for det første tager hende længere og længere tid at falde i søvn. Ind i mellem opstår der skæld ud og klynk imellem pludren, og så kigger vi ind og putter hende igen, og det behov bliver hyppigere og hyppigere. Ligeledes har hun nogle meget urolige perioder på op til et par timers varighed, hvor hun klynker rigtig meget og indimellem også vågner grædende. Det er dog sjældent at hun vågner rigtigt op (selv om det dog også forekommer med stigende hyppighed).
Vi tror ikke på, at det er en god ide at lade hende ligge i op til en time eller mere i sin seng, uden at hun falder i søvn, da det er vigtigt for os, at hun forbinder sengen med et rart sted at være. Det er heller ikke rart for nogen af os, at vi har de meget urolige perioder i løbet af natten, da ingen af os får den søvn vi har behov for.
Vi mistænker at hun måske snart er klar til at skære formiddagsluren væk, men hvis det er tilfældet, hvordan gøres det så bedst muligt og tror du overhovedet det er tilfældet?
Jeg håber du kan hjælpe, for vi er ved at være lidt trætte af natteroderiet.
På forhånd tak
Stinne