Svar: At falde i søvn - 9 mdr.
19. september 2013
Alder:
9 mdr.
Kære fortvivlede forældre
Tak for jeres brev og velkommen til - og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer:)
Der er som jeg ser det flere ting som spiller ind hos jer og det er for det første rigtig godt at I sender hendes dagsplan med - for det ud som om at hun sover 2 lure meget sent i løbet af dagen og I fortæller at hun ofte sover 2x1.5 time.
Jeres dagsplan viser at hun får lur kl 11.30-12 og igen efter kl 16 - det tyder på at jeres datter har en meget sen søvnfase og det er derfor helt naturligt at hun ikke kan sove, når I prøver at putte hende kl 19.30-20 - faktisk er hun måske først parat til at sove en time efter, hvor hun reelt plejer at falde i søvn. I kan naturligvis lade hende beholde denne rytme og acceptere at hun kommer senere i seng. Det kan være langt at foretrække at hun puttes kl 21, hvis hun der så falder lettere i søvn og derefter også sover mere roligt. Fremfor at bruge en time eller mere og I alle kun bliver ekstra frustreret. I kan derfor overveje at have en aftenrytme der hedder: Aftensmad kl 18, herefter et bad, op af badet, frotteres godt i håndklædet, smøres med creme osv. Tilbydes en godnatgrød i køkkenet kl 20, sammen med en kop vand eller mælk. Får børstet tænder og puttes så til natten med flaske kl 21.
Alternativet er at I forsøger at putte hende tidligere, så hun bliver puttet til formiddagslur allerede kl 10 og så puttes til middagslur kl 13.30-14 - så hun kommer op fra sin lur før kl 16 og derfor kan puttes til natten ca kl 19.30-20, som I gerne vil have. Hvorvidt dette kan lade sig gøre afhænger helt af, hvor parat hun virker til en formiddagslur allerede kl 10...
Det er også sådan at børn i jeres datters alder ofte sover mindre end deres udregnede behov. Netop i 9 måneders alderen sker der udviklingsmæssigt så meget med dem, at deres søvnbehov ofte er lidt mindre end man vil forvente og en del børn sover derfor ikke mere end måske 2½ time samlet i løbet af dagen. Det kan f.eks. være en formiddagslur på 45 minutter og en middagslur på 1½ time - og det er okay. Det kan således være helt okay at hun kun tager en kort formiddagslur f.eks. i sin barnevogn, hvis hun så tager en lidt længere middagslur og måske endda sover middagsluren lidt tidligere, netop fordi I gerne vil have ændret lidt på hendes rytme.
Jeres datter er i separationsfasen og det betyder at hun lige nu har ekstra meget behov for nærhed og tæt fysisk kontakt - fordi hun om dagen øver sig i rent fysisk at være mere og mere på afstand af jer. Hun har brug for at se jer, for at vide at hun ikke er forladt. Hun forstår ikke, når I går fra hende, hvor I går hen. Hun kan ikke forholde sig til at I er lige ude på den anden side af væggen og hun kan heller ikke forholde sig til tid - så hun ved ikke, når I går, om I er væk i 5 minutter eller i 5 timer. Hun mærker bare at I går. Og derfor bliver hun naturligt ked af det, når hun mærker at I trækker jer væk fra hende, når hun skal sove. Og lige nu har hun naturligt en alder, hvor hun vil være mere pylret og krævende i forhold til kontakt, især når hun skal sove.
Hun er sandsynligvis rigtig godt igang med sin motoriske udvikling og netop i denne alder, hvor børn begynder at krybe og kravle hen over gulvet, sidder op, prøver måske selv at sætte sig, rejse sig osv. så øver dig sig både dag og nat - både vågen og sovende. Hun har derfor en naturlig fysisk uro, som gør at hun har svært ved at slappe af i sin krop. Om natten lægger hun sig op på alle fire, rokker frem og tilbage, kan ikke finde ud af at blive langt ned igen - hun græder frustreret og har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen.
Jo mere hun øver sig om dagen, jo bedre bliver hun til det og jo mere hun mestrer det og øver sig om dagen, jo mere ro vil der efterhånden komme på hende om aftenen og om natten. Men lige nu, vil hun naturligt have en stor motorisk uro dag, aften og nat ...
Og derfor skal I naturligvis hjælpe hende med at finde roen, når hun skal sove. Og i første omgang forsøge at finde det rette puttetidspunkt i forhold til, hvornår hun sover i løbet af dagen. Men også ved, præcis som I forsøger, at putte hende og så stryge hende på ryggen, ned over blenumsen, frem og tilbage, fordi det hjælper hende til fysisk ro og til at slappe af I kroppen. Og det er okay. Det er ikke en dårlig vane at hjælpe børn til fysisk ro, hjælpe med stillingsskift osv. Det lærer jeres datter selv at klare hen af vejen, men lige nu har hun brug for jeres hjælp.
Og ja - nogle gange kan det faktisk godt være en god idé at give flasken i sengen, hvor I ønsker hun skal sove - og når det ikke altid lykkes, så er det sandsynligvis fordi hun får den en time for tidligt ... Hun bliver puttet før hun egentlig er helt klar til at sove. Det handler om at der kører et søvntog og det handler om at springe på toget, når det holder ved perron. Hvis man kommer for sent til toget, så er det enormt frustrerende at vente på det næste tog. Kommer man for tidligt til toget, så er det ligeså frustrerende - det er altså bare frustrerende, at vente og hvis toget ikke er der, så kan man ligeså godt udnytte tiden og lave noget andet imens. Og hos jer, med den rytme jeres datter har, så kører søvntoget sandsynligvis først omkring kl 21 og ikke allerede 19.30-20...
Fordelen ved at give flasken i sengen er også at hun ikke oplever det skift, som lige nu er fra jeres favn og ned hvor hun skal sove. Hun begynder i stedet at forbinde sin seng med der, hvor hun skal falde i søvn og det er trygt og rart. Og netop dette er vigtigt i forhold til at hun også er rolig i løbet af aftenen og natten, når og hvis hun vågner - hun registrerer at hun er, hvor hun faldt i søvn og sover derfor trygt videre.
Hvis I prøver at give flasken i sengen, så bør I elevere hendes hovedgærde lidt, ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hun ikke ligger helt fladt.
Jeg anbefaler et bad som en fast del af hendes putteritual og derefter en godnatgrød, der gives i køkkenet. Dette vil være med til at give en ro fysisk ro og vil samtidig også spille ind på hendes behov for mælk om natten. Det er helt relevant med 3 flasker i døgnet - svarende til ca 500 ml mælk - og når hun bliver 10 måneder, vil det være fint at skære ned til 2 flasker, svarende til ca 400 ml mælk. Lige nu kan de 3 flasker ligge inden middagslur, aften og sen aften (23-01), som hun viser behov for.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske