Svar: Hvornår er en baby gammel nok til at falde i søvn selv?
11. november 2004
Alder:
1 mdr.
Kære K
Din lille dreng er kun knap 6 uger og derfor er det fortsat kun naturligt at han har behov for amning, når han skal sove eller hjælp til at falde i søvn, ved at blive vugget.
Hvor afhængig han bliver af dette, er svært at sige. For nogle børn bliver det en vane at de skal vugges i søvn, men for andre børn vil det være naturligt, at de i takt med at de bliver større/ældre langsomt lærer at falde i søvn uden at være i favn.
Et bud vil være at man mkring 8 ugers alderen forsøger at lave lidt faste putteritualer, men først fra 4 mdr´s alderen kan du egentlig begynde at indføre mere faste rutiner. Sålænge din dreng er så lille som han er, vil han have behov for mere eller mindre at styre lidt selv.
Med hensyn til at blive ammet i søvn, så synes jeg personligt ikke at dette er det store problem. Langsomt kan du vænne han fra brystet ved at fjerne vorten fra munden, så han lærer at falde i søvn uden, denne kontakt. Så længe han er under 6 mdr vil han dog fortsat have behov for natamning og kan derfor ikke klare sig uden brystet natten igennem.
Med hensyn til at blive lagt, så er det altid en god idé at lægge barnet i egen seng, lift, vugge, eller hvad I nu bruger. Det at han vågner op og lige fornemmer at han er blevet flyttet, gør at han lærer at det er der han skal sove og dermed bliver det på sigt lettere for ham at finde roen, når du med tiden putter ham direkte i sengen.
Hvis du er sikker på at han ikke er sulten, men har brug for trygheden, så kan du forsøge med en sut, en lille hånd på hans hoved, holde ham i hånden ellervugge ham blidt imens han ligger i sengen. Bliver han ulykkelig skal du naturligvis tage ham op, men måske kan på den måde lære at finde roen selv. Slyngen er her et alternativ, men på længere sigt er der naturligvis en risiko for at det er denne måde han lærer at skulle sove på.
Du kan også med fordel prøve at lægge dig med ham og amme liggende. Når han så sover, så liger han ikke i dine arme og sover videre. En times tid efter er han måske så lant inde i søvnen at han ikke fornemmer at blive flyttet. Dette kan være en måde så længe han er så lille, men som sagt er det vigtigt at han, efterhånden som han bliver ældre, for lov til at vågne op og fornemme at han ligger et andet sted og lærer at flade i søvn der.
Libero/Mölnlycke har udgivet en lille pjece om børn og søvn. Jeg synes du skal bede din sundhedsplejerske om at få udleveret denne, der er mange gode råd i om det lille barns søvn.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske