Svar: Er det tænderne der generer?
11. november 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Det er svært at sige om det er tænderne, men muligheden foreligger. Du må gerne give hende et stykke agurk, naturligvis under opsyn, så hun ikke sluger og fjelsynker noget. Det kan være en fordel at skære en agurkeskive på 1½ cm tykkelse og så lave et hul i midten og sætte den på hendes finger. På den måde kan hun bedre holde fast på den.
Med hensyn til at ligge på ryggen med hænder og ben løftet, så er dette helt aldersvarende. Hun vil på et tidspunkt få fat i sine tæer og på den måde vil hun finde ud af at dreje sig rundt og komme fra ryg til maveliggende stilling. Du kan evt. købe nogle ranglesokker til hende, som hun kan få på og på den måde vil det være sjovt for hende at se på og få fat i sine tæer.
Med hensyn til indtag af grød/mos så er hun måske ved at være klar til nogle nye smagsoplevelser. Du må f.eks. gerne give hende havregrød, nu hvor hun er 6 mdr. gammel.
Med hensyn til pludren, så kan dette variere meget uden at der behøver være problemer i dette. Prøv at gentage de lyde hun laver og hold pauser, så hun kan nå at svare dig. Brug din ansigtsmimik og dine lyde skal være både høje og lave, brug også dine læber til at lave 'pruuh-lyde' med.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske