Svar: Søvn - igen igen - 1 mdr.
11. november 2004
Alder:
1 mdr.
Kære K
Jeg synes det er uhensigtsmæssigt at bruge slyngen om natten. I har alle brug for sammenhægende søn, - både forældre og barn.
Du skal sørge for at få din lille dreng fyldt godt op om dagen, så han ikke skal tage størstedelen af sit behov for mælk om natten. At amme om natten vil sige at du f.eks. ammer omkring midnat og igen næste morgen tidligt, f.eks. kl 4-5.
Du kan med fordel gøre det at du ammer ham om aftenen og så putter ham. Når du så selv går i seng, så lægger du ham til igen, også selv om han sover, får ham fyldt godt op og derved kan I alle forhåbentlig få lidt flere sammenhængende timer før han er på igen.
Samtidig vil jeg lige sige at børn i 4-6 ugers alderen har det der hedder appetitspring, som gør at de spiser hyppigt, for at få mælkeproduktionen sat op. Det kunne godt lyde som om din lille dreng er i færd med dette. Netop natamning er med til at øge mælkemængden.
Derudover så skal du være opmærksom på at små børn drømmer, de sutter i søvne, småklynker osv. uden at det betyder at de skal have mad, men derimod skal have mulighed for at sove videre. Prøv derfor at trække tiden lidt om natten, så du ikke automatisk giver mad, men prøver at se om han evt. falder til ro igen af sig selv.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske