Brev:
Hjælpes videre i middagsluren
18. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Hjælpes videre i middagsluren
Hej Helen.
Nu må jeg altså lige have nogle råd af dig.
Vi har fået lillesøster Olivia for 4½ mdr siden. Hun er selvfølgelig super skøn og dejlig og en meget mild pige. Indtil hun var 3 mdr var der ikke de store søvnproblemer med hende. Hun sov ca 16 timer i døgnet. Faktisk så meget at jeg var ”bekymret” for om det var FOR meget ;0)
Storesøster Sophia kørte jeg meget efter dine dagsprogrammer med rigtig god effekt og hun har altid været rigtig god til at sove. Må indrømme at jeg måske har en smule ammehjerne for jeg kan ikke rigtig huske hvordan Sophia var i 3-4 mdrs alderen andet end at hun måske også bøvlede lidt!
Nå men problemet med Olivia er lurerne om dagen – og særligt middagsluren. Natten er generelt intet problem. Når jeg ligger hende til middagsluren går der ca. 45-60 min og så ”vågner” hun. Dvs. hun ligger og brokker sig/græder med lukket øjne. Hvis jeg ikke triller hende græder hun så meget at hun vågner helt op. På de gode dage skal jeg kun ud og trille i barnevognen 4-5 gange i løbet af den sidste time. På de dårlige må jeg simpelthen ud og gå med vognen.
Her er et eksempel på en dag:
6: far og Sophia står op. Olivia vågner lidt op. Ammes i sengen og vi blunder til kl 7.
7-830: pigerne og jeg gøres klar. Olivia ammes lige før kl 8.30.
830: afgang til børnehaven (vi går derhen)
830- (930-1030): formiddagslur
(930-1030)-(12-13): vågentid. Hun er begyndt at få risgrød (5-7 skefulde) når hun vågner og ammes derefter. Ammes igen inden hun sover.
(12-13)- (14-1430): middagslur. Jeg tænker at hun skal sove 2 timer.
(14-1430)-1630: Vågentid. Ammes efter og før næste lur. Sophia hentes i børnehaven.
1630-(17-1720): sen lur. Ammes inden vi spiser aftensmad ved 18 tiden.
Ca 1930: ammes og puttes til natten.
23: ammes
2-4: ammes 1 gang
Mit drømmescenarie er at hun sover ca 1 time til formiddag også 2-3 timer til middag. Hvordan når jeg dertil og hvordan hjælper jeg hende videre i middagssøvnen uden at skulle trille med barnevognen konstant den sidste time. For min skyld måtte hun også gerne vente med at blive puttet til natten ved 20 tiden for så kan jeg nå at putte den store først de aftener jeg er alene (min mand er indimellem på kurser/øvelser). Kl 1930 er hun helt færdig og vil bare gerne sove. Hvis jeg trækker hende for længe bliver hun overtræt så jeg kæmper med at få hende til at sutte. Hun begynder at skrige!!!
Jeg er helt med på at hendes søvn ændre sig i 3 mdrs alderen og at hun skal hjælpes videre i søvnen (har din bog om søvn). Er bare lidt låst lige nu og ved ikke rigtig hvordan jeg skal komme videre.
Tillægs spørgsmål: Hvornår begynder jeg at give hende det næste skemåltid og hvor på dagen ligger det??
Lige en biting: hun er begyndt at få behandlinger hos kiropraktoren i sidste uge da hun har lidt spændinger i bækken og skuldre. Begyndte at vende sig fra mave til ryg kort før hun blev 3 mdr men holdte op igen nogle dage efter. (Sophia gjorde det samme og begyndte først at vende sig igen i 8 mdrs alderen efter flere behandlinger hos kiropraktor – derfor ringede alle alarmklokker!!!)
Med venlig hilsen
den lettere frustreret mor