Svar: Hjælpes videre i middagsluren
18. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Kære lettere frustrerede mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen - og stort tillykke med at I har fået jer en dejlig lillesøster :) Skønt!
Det er ganske rigtigt, som du har læst, at der sker en masse med søvnen netop i 3-4 måneders alderen. Den begynder at indeholde flere søvnstadier og kommer mere og mere til at minde om den søvn vi voksne sover - og man oplever derfor ofte at børn i denne alder har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Derfor sker ofte det du præcist beskriver - at hun puttes og efter ca 45-60 minutter, så begynder hun at vågne lidt op, ligger og virrer med hovedet, sparker med benene, små græder, klynker, smasker ... Og nogle gange finder hun roen igen, men ofte er man nødt til at trille, vugge eller give lidt ekstra mælk, hvorefter hun så kan sove videre.
Det du fortæller lyder således meget normalt for alderen og det er rigtig fint at gøre det du gør - nemlig forsøge at hjælpe hende videre i søvnen, så hun får en længere lur. Nogle gange kan det hjælpe at trille hende en længere tur i barnevognen, det vil sige trille så længe at du kommer forbi de 45-60 minutter, hvor hun plejer at vågne, hvorefter hun så vil kunne stilles og sove videre i haven. Andre gange kan du stå parat til at vippe vognen lidt, når hun viser tegn på at ville vågne op, evt. give hende en sut, hvis hun bruge dette og på den måde lulle hende videre i søvnen.
Og så er det også nogle gange en rigtig god idé at du lægger dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen og lader hende falde i søvn ved siden af dig. Du skal her blive liggende hos hende og når hun så vågner op og virker urolig, så kan du give hende brystet igen, hun dier og falder så videre ind i søvnen og vil her så ofte kunne tage et længere søvnstræk. Du kan her hvile dig sammen med hende eller du kan trække dig væk og lade hende ligge - naturligvis sikre at hun ikke triller ned af sengen og at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Med hensyn tilt puttettidspunkt om aftenen, lyder det som om att Olivia lige nu trives bedst med at sove 19.30 - det kan dog sagtens ændre sig i løbet af de næste par måneder, så hun måske går senere i seng og det kan også være at hun vil bibeholde dette tidspunkt fremover. Det afhænger helt af hvordan hendes rytme i øvrigt viser sig at være - så nogle ting kan du ikke regne med nu, det ændrer sig undervejs:)
De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen trives med det du kalder dit "drømmescenarie", hvor de sover en kortere middagslur på måske 1 time og sover en længere middagslur på 2-3 timer. Der er dog aldrig regler uden undtagelse:) Men igen må tiden arbejde lidt for jer og i takt med at lillepigen begynder at få mere skemad, begynder at kunne være mere vågen i løbet af dagen, har længere vågne og aktive perioder, begynder kun at sove 2 lure dagligt osv. så vil hendes rytme naturligt ændre sig.
Det lyder som om at I er kommet godt igang med skemaden og det er rigtig dejligt. De fleste børn vil i 5 måneders alderen kunne øges til 2 måltider skemad dagligt. Det vil sige at du kan bibeholde grød til frokost og så kan du give grøntsagsmos til aften.
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, kunne så se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Ammes og puttes til formiddagslur ca 8.30-9
Frokost 10.30-11: Tilbydes lidt grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. 12-12.30, som nu
Eftermiddag 14-16: Ammes x 2 som nu
Sover dagens 3 lur, som ofte er den korteste lur
Aften 17.30-18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30
Sen aften 23: Ammes
Midt nat 02-04: Ammes x 1
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem måned for måned, der er dagsplaner, opskrifter og bagerst et fødevareregister, hvor du kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om hvad hun må få osv.
Det er rigtig fint at I får jeres datter behandlet, hvis hun har problemer med nakke, bækken og skuldre - det er godt at du er opmærksom! Det kan naturligt også spille ind på hendes søvn og uro.. Du skal naturligvis også være opmærksom på om hun kan have væske på ørerne eller andet, som kan gøre at hun ikke sover så godt lige pludselig og kan blive rigtigt ked af det ...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske