Svar: Nødder - 13 mdr.
19. oktober 2013
Alder:
13 mdr.
Kære mor - der forsøger at navigere rundt i alt det med mad :)
Det er rigtigt, at man skal være opmærksom på nødder og kerner til børn under 3 år. Især jordnødder (peanuts) og større nødder og kerner kan sætte sig fast i luftvejene - og når man er særligt opmærksom på peanuts, så er det fordi den faconen på disse nødder kan kile sig fast mellem spiserør og luftrør og kvæle barnet..
I det hele taget skal man være meget opmærksom på ikke at give små børn hårde fødevarer, som de har svært ved at tygge - man skal især være opmærksom på rå gulerødder, ligesom man også skal være opmærksom på popcorn og hele vindruer med skræl.
Man kan godt have allergi overfor jordnødder. Da jordnødder er en bælgfrugt, så vil man, hvis man har jordnøddeallergi også nogle gange kunne få allergiske symptomer, hvis man spiser andre bælgfrugter, som f.eks. grønne ærter, soja, bønner og linser. Man kalder dette for en krydsreaktion og det er proteinerne i bælgfrugterne, som man ikke tåler og derfor reagerer på.
Man kan også have allergi overfor nødder - det gælder f.eks. hasselnødder, valnødder, mandler, paranødder og cashewnødder. Hvis man har allergi overfor nødder, så tåler man ofte ikke de rå nødder, men nogle mennesker kan godt tåle nødderne hvis de er bagt, ristet eller kogt.
Hvis man har allergi overfor nødder, så har man ofte også pollenallergi - kroppen reagerer fordi de allergifremkaldende stoffer i nødder og pollen ligner hinanden og kroppen har svært ved at kende forskel.
Din datter lyder ikke til at have nogen problemer med allergi og det lyder rigtig lækkert med en hasselnøddepesto - mums! Jeg kan ikke se nogen grund til at du ikke skulle kunne bruge knuste nødder i madlavningen og lade din datter spise af dette.
Nødder hører til det man kalder for 'højallergene' fødevarer, det er f.eks.: æg, fisk, skaldyr, bælgfrugter, citrusfrugter, jordbær og som sagt nødder. Der er ikke videnskabeligt grundlag for at fraråde disse fødevarer, derimod anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man introducerer dem et ad gangen i små mængder og på den måde stille og roligt vænner barnet til det og også ser om der kommer en reaktion. Og det er vel det du har gjort ...?:)
Håber du her er hjulpet lidt videre på vej, - fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske