Svar: Nedtrapning amning/optrapning mad
19. oktober 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Randi
Tak for dit brev og alle dine tanker - og velkommen til :)
Det anbefales at amme til barnet er 12 måneder og hvis ikke man ønsker dette eller ikke kan, så anbefales det at barnet får modermælkserstatning.
Jeres dreng er 7 måneder nu og vil, når vi kommer til januar, således være ca 10 måneder. Han kan i denne aler godt få komælk (sødmælk af kop), spise yoghurt og lignende, men de fleste børn vil stadig i denne alder nyde at blive ammet eller få en flaske før de skal sove og en gang i løbet af natten. Det er trygt og dejligt, giver en god ro og en rar måde at falde i søvn på og samtidig sikrer det barnet en del væske. Det er de færreste børn, som kan indtage nok væske, hvis de skal drikke det hele af en kop.
Jeg synes derfor I skal overveje om I vil introducere en flaske i håb om at han kan få et af sine ammemåltider erstattet af denne, når du starter på arbejde. Det kan også gøre det lettere for andre at passe ham. Hvis det kun er en dag om ugen, at han kommer til at mangle amningen, så kan han denne aften også få lidt mælk af en kop, det er okay:)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger (eller flasker) i døgnet og jeg anbefaler at disse amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. I 8-9 måneders alderen passer det ofte med 3 amninger (eller flasker) og i 10-12 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger (eller flasker). Antallet af amninger (flasker) vil således naturligt blive skåret ned i takt med at barnet bliver ældre og får mere rigtig mad.
Med den alder jeres dreng har nu og i forhold til den rytme du beskriver, så lyder det derfor som en rigtig god idé at du øger hans indtag af rigtig mad og skruer antallet af amninger ned - og mit forslag til en dagsplan, ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddaglur - uden amning
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han tager og hvad tid den ligger
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver nu mere og mere jeres mad - må nu gerne få forskellige risretter som boller i karry, rødspætte med ris og mild karrysovs eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.
Som du kan se er der i denne dagsplan en del måltider og det vil være rigtig godt at du nu arbejder på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og mad i hånden. Amningen før formiddagslur og om eftermiddagen forsvinder og erstattes her af mellemmåltider i stedet samt vand af kop.
Med den alder han har, behøver du sandsynligvis ikke være så forsigtig, men kan ret hurtigt gå igang med at skabe den nye rytme og indføre flere måltider og mere varieret mad. Netop i7-8 måneders alderen har børn en naturlig lyst til at smage, putte i munden, gumle osv. og det er rigtig vigtigt at udnytte dette. Hvis du springer dette stadie over, så bliver det svært at få introduceret nye fødevarer og ny konsistens senere. Jo mere forskelligt du kan give ham fra nu og til han bliver et år, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen - så det er en rigtig god idé at komme igang :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej og jeg vil derudover også anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem måned for måned. Der er også et fødevareregister, hvor du kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få :)
Fortsat held og lykke og rigtig god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske