Svar: At kunne læse sit barn 2
21. oktober 2013
Alder:
5 mdr.
Kære mor på barsel
Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at knuden i maven er blevet lidt mindre:)
Planen for dagen skal ses som en rettesnor og der skal naturligvis være mulighed for lidt fleksibilitet - for nogle dage, vil din dreng sove kortere og andre dage længere tid og det er der nødt til at være plads til.
Nogle gange kan det være en god idé at trille en lang tur i barnevognen, for på den måde at holde ham sovende. Hvis han har tendens til at vågne op efter måske 45 minutter, så kan du køre en tur, hvor du passerer dette tidspunkt og på den måde kan du nogle gange være heldig at han så derefter sover videre og samlet måske får sovet 1.5 time. Men måske er det slet ikke muligt at trille med vognen, hvor du bor...
Andre gange kan det være bedre at du lægger dig med ham i dobbeltsengen, giver ham mælk og lader ham falde i søvn tæt ved dig og når og hvis han så vågner op efter lidt tid og har svært ved at sove videre, så kan du der have flasken parat, give ham en lille tår mere, hvorefter han så falder i søvn og det lykkes igen at få ham til at sove lidt længere. Det er okay at gøre sådan lige nu.
Hvis han generelt sover en kortere middagslur, så vil hans 3. lur sidst på eftermiddagen evt. blive flyttet lidt frem, så rytmen ligger lidt tidligere og det er okay. Der kan også ske det, at hans 3 lur bliver længere og det er så også i orden.
Du må godt lulle ham videre ind i søvnen med sut, vugge ham i barnevognen osv. hvis du fornemmer at han så falder i søvn igen og der får sovet lidt længere - og du må som sagt også gerne prøve at give ham lidt mere mælk her, for at se om det kan få ham til at overgive sig og komme videre i søvnen. Og hvis han vågner op efter 30-45 minutter og tydeligvis ikke kan sove, så må du naturligvis tage ham op og så må du prøve at putte ham igen, når han efter 1.5-2 timer måske så viser sig parat til atter at sove.
Lige nu er det rigtig godt, hvis du kan holde stå op tidspunktet og morgenmaden til fast tidspunkt og det samme med aftensmad og puttetidspunkt til natten nogenlunde fast. Hvordan dagen derimellem så forløber må gerne være lidt mere fleksibelt... Hvis stå op tidspunkt og puttetidspunkt er ens dag for dag, så vil dagens forløb ofte passe sig ind.
Med hensyn til kartoffelmos, så er der nogle børn som ikke bryder sig om dette og du må godt lave grøntsagsmos uden at bruge kartoffel lige nu. Prøv at lave en mos af gulerod, det giver en naturlig sødme, som han måske godt kan lide. Du kan også lave mos med blomkål, broccoli, squash. Du kan også vælge at købe mos på glas køb produkter der er lavet til børn på 4 måneder - der er sandsynligvis nogen han godt vil kunne lide og det er okay at du lige nu veksler mellem færdiglavet og hjemmelavet mad - måske har du mulighed for at købe noget, hvor du bor?
Det er en god tommelfingerregel at grød ikke bør udgøre mere end 2 af dagens måltider, - det er vigtigt for at maden ikke bliver for ensformig og dermed sikre at han får et varieret tilbud af vitaminer, mineraler osv.
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem skemaden måned for måned. Der er også et fødevareregister, så du kan slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få:) Måske kan du få familien til at købe den og sende den til dig...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske