Svar: Søvn - rejser sig op i sengen
14. november 2004
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Jeg tænker, hvorfor putter I ikke jeres dreng og så lader ham rejse sig. Når han så rejser sig, så går I enten ind til ham eller lader ham være et kort øjeblik, alt efter hvordan hans humør er. Derefter går I ind til ham, viser at I er der, siger 'sov godt' og så går I igen. På et eller andet tidspunkt vil han jo lægge sig ned. Nogle gange kan I putte ham igen, altså hjælpe ham med at blive lagt ned, andre gange skal I lade ham stå og se om ikke han så selv lægger sig ned igen. Fleksibilitet!
Hvis han er fuldstændig ulykkelig over at blive forladt og står og trækker armene frem mod jer for at blive taget op, så hænger dette jo naturligt sammen med at han plejer at blive taget op. Er han bund ulykkelig tror jeg derfor også på at det at blive taget op er nødvendigt, men hvis det drejer sig om at han ikke vil være alene, så kan man jo alternativt sidde på en stol ved siden af sengen, så han på den måde ikke er alene, men samtidig lærer at han skal ligge ned og falde i søvn selv.
Ønsker han leg og sjov, så er det uhensigtsmæssigt at sidde hos ham, så er det bedre at gå for at komme tilbage, det jeg kalder for 'se-til-metoden'.
I skal derfor vurdere, hvad det er han vil, når han rejser sig op. Er det trygheden, visheden om at nogen er hos ham, så skal I være der hos ham. Men er det underholdning og sjov, så skal I ikke sidde der, men vise at I stadig er der og at han trygt kan lægge sig ned at sove, samtidig med at I konsekvent mener 'godnat' når I har sagt det.
Umiddelbart er mit råd derfor at I hverken skal bære rundt på ham eller holde ham fast, men være der for ham, så han lærer at han ikke er forladt, men samtidig finder ud af selv at lægge sig ned.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske