Brev:
Sove selv - 2 mdr.
21. oktober 2013
Alder:
2 mdr.
Sove selv - 2 mdr.
Hej Helen,
Jeg skriver til dig for at få hjælp til hvordan jeg skal få min søn på snart 2,5 måned til at falde i søvn uden mit bryst i munden eller i armene på mig lige efter amning. Karl er født 14 dage før termin, da jeg har forhøjet blodtryk og blev sat i gang.
Karl har fra få dage efter fødslen døjet med utrolig meget luft i maven og da han blev 8 uger ændrede hans afførings mønster fra flere gange dagligt til hver 3-4-5 dag. Han få derfor næsten aldrig lov at sove igennem og blir ofte vækket af smerter fra luft eller også så presser han en hel nat igennem og det meste af en dag, hvorefter der kommer en ordentlig portion. Karl bliver fuldammet og jeg har en meget kraftig nedløbsrefleks der bevirker den megen luft i maven. Sørger for at bøvse ham godt af, cykler med ben, masserer maven og ammer primært liggende eller hvor han sidder med et ben på hver sin side af mit lår. Kan jeg gøre mere? Mylicon og Kamillete har ikke haft den store virkning.
Derfor har han fået lov til at sove på maven af mig eller min mand da det hjælper ham med at komme af med prutter og til at sove flere timer i træk så maven får ro. Om natten sover han i sin seng der står op af vores, så han ligger i sin egen seng og bliver ammet i søvn. En typisk nat ser således ud. Ammer i søvn så han sover 19-20, ammer kl 23-24, ammer kl 2-3 og igen 5-6. Er det for meget amning?
Hvis jeg lægger ham i liften vågner han typisk hurtig og presser og har ondt og skal sutte lidt før han falder i søvn igen. Lægger jeg ham lige inden han falder helt hen vågner han op og græder og sætter jeg liften i barnevognen og kører en tur virker det som om han bliver vækket af bumpene. Han bruger ikke sut, så det er kun mit bryst der virker.
Vi vil jo helst ikke have at det bliver en vane at han skal sove på os og falde i søvn med patten i munden, så har du et par forslag til hvordan jeg kan bryde vanen?
Bedste hilsner,
Karls mor