Brev:
Nok mad og væske
21. oktober 2013
Alder:
10 mdr.
Nok mad og væske
Hej Helen
Min søn er nu 10 mdr. og har i en måned gået i vuggestue. Min bekymring går på, om han får spist nok i løbet af en dag. Vi giver ham havregrød ved 7 tiden, og han kommer over i vuggestuen 8-8.30, der er frugtsamling derover, men han får ikke rigtig noget, da han stadig ikke er så god til at tygge (kaster det op igen) han bliver tilbudt mme, men drikker ikke rigtig noget. Lægges til lur ca. 10.30 og sover mellem 1-1½ time, hvorefter han får frokost (jeg laver stadig grønsagsmos med kød) svarende til 1½-2 dl. han får så tilbudt lidt frugtgrød kl. 14.30 inden 2.lur. han sover mellem ½-1 time kl. 15.
Problemet er at han er SÅ pylret og virker sulten når jeg henter ham ca. 16.1630, og der har han heller ikke fået tilbudt noget mad udover en tår mælk. Jeg giver ham derfor aftensmad kl. 16.30-17 hvor han spiser godt, og så tilbydes han at "spise med" ved 17.30-18 når vi voksne + storsøster spiser. Jeg prøver sommetider at give ham grød kl. 18.45-19 inden han skal sove. ikke altid han gider. Jeg ammer ham 2-4 gange fra han lægges kl. 19 til vågner kl. 6.30.
Han vejer 9 kg, så jeg synes jo ikke det er særlig meget for en dreng på 10 mdr. (f.3600 g) og jeg er også bange for at han ikke får nok mad og mælk. Jeg har ikke givet ham frugt, fordi han ret ofte får små klumper "galt i halsen" så han viser brækfornemmelse og til tider kaster han det også op igen. Han har netop fået to tænder, så måske jeg skal tilbyde ham mere frugt? Det er mere fordi du ofte anbefaler mellemmåltider, men det får han ikke rigtigt, og jeg tænker at han egentlig burde spise mere i løbet af dagen, men det er lidt svært, når man ikke er den der passer ham:-(
En anden lille ting, jeg vil spørge om er, at han er begyndt at stå op i sin trip trap stol. Han vil efter at have siddet der i 5 min altid op at stå, jeg siger at han skal sidde på numse og retter ham, men det er konstant både morgen og aften! nogen gode råd til, hvad jeg skal gøre... er jo bange for at han falder og det er lidt svært at made ham mens han står op.
Venlig hilsen
K