Brev:
Putning om aftenen - 5 mdr.
21. oktober 2013
Alder:
5 mdr.
Putning om aftenen - 5 mdr.
Kære Helen.
Jeg håber, du kan hjælpe med nogle råd til putning om aftenen af min datter på 5 mdr + en uge.
Du får lige lidt forhistorie, inden jeg beskriver, hvordan det er pt.
Født 1 uge over termin 51 cm og 3000 g, efter en ret hård 31 timer lang fødsel. Hun er siden vokset godt og sprunget en kurve eller to op - jeg ved ikke præcis, hvad hun vejer og måler nu, knap 4 mdr var det 65 cm og 6,8 kg, nu passer hun 74 i body og vejer nok ca. 7,6-7 kg. Jeg ammer fuldt ud, er for en uge siden startet med lidt mos ved aftensmåltidet.
Hun har lige fra fødslen gerne villet være tæt på mig, hun skreg, hvis hun blev lagt kortvarigt på puslepuden eller i liften. Hun har også altid været meget urolig, fægter med armene og sparker meget og har haft en meget kraftig moro-refleks.
Det har altid været svært at få hende til at sove- hun ville ikke ligge i liften, men hos mig, så da hun var 1 md gammel lånte jeg en slynge, som jeg brugte meget. Jeg har skullet bevæge mig hele tiden, når hun var i den, kraftige bevægelser konstant. Efter en måneds tid gik det ok med at sove i barnevognen, men vi skulle trille den hele tiden og helst på grus for at hun faldt i søvn og blev sovende.
Hun har kun sovet 30-45 min af gangen, hvis jeg lod hende falde i søvn på ammepuden hos mig eller i barnevognen - i slyngen kunne jeg ofte få hende til at sove 2-3 timer med konstant bevægelse, så det valgte jeg altid at gøre om eftermiddagen, da jeg gerne ville have hun fik mindst 1 lang lur om dagen. Det skal dog siges, at hun altid er frisk og klar til leg efter de 45 min. Så hun har skullet have hjælp til at sove, og har svært ved at skifte søvnfase.
Om natten sover hun mellem os i sengen, tæt på mig, hun har heller ikke der villet ligge for sig selv, og nu synes jeg da også det er dejlig nemt, når hun skal ammes om natten.
Hun har altid været så urolig, at hun var svær at få til at sove, og har også svært ved at overgive sig til søvnen. Jeg købte et svøb, da hun var spæd, men så kom der hedebølge, og så turde jeg ikke bruge det.
Vi overvejede at købe en slyngevugge, men fik det ikke gjort, og nu er det for sent, hun vil gerne kunne bevæge sig lidt under søvnen.
De første 2 mdr brugte jeg på at få hende til at sove i liften, så efter det fandt jeg en rutine, der hed 1. lur på ammepuden, 2. lur i barnevogn, trillende, så jeg også fik lidt luft og lys og 3. lur i slyngen, så hun kunne sove lidt længere og så en powernap mere. Ikke helt efter bogen, men det virkede.
Nu er hun blevet for stor til slyngen, og jeg har prøvet at få hende til at sove i barnevognen. Jeg har prøvet det med at trille, stoppe mm og stille hende, men her vågner hun ulykkelig grædende efter ca. 5 min. hver gang og jeg kan ikke få hende til at sove igen.
Så den sidste uge har jeg haft held med at putte hende i vores seng om dagen, og det er gået rigtig fint. Første skridt til at sove alene. Her får hun en tår at sove på, mens jeg sidder med hende i mine arme med hendes nusseklud ved hovedet, svøbt i dynen, mens jeg holder hende blidt/stramt ind til mig (som et svøb) og når hun er ved at sove, skifter jeg brystet ud med sutten. Jeg kan først lægge hende, når hun sover - det med at hun lige er ved at sove, så hun registrerer, hvor hun bliver lagt, duer ikke - pling så er hun lysvågen igen og bliver så urolig, at hun ikke falder i søvn.
Hun kan nu godt være vågen 2-3 timer ad gangen og er frisk, når hun vågner fra den korte lur. En sjælden gang er hun ikke færdig med at sove, og så lykkes det nogle gange at tage hende op og vugge igen osv og hun sover lidt længere.
Hun er ikke glad for at sidde i autostolen, efter 5 min begynder hun at græde og falder ikke i søvn under biltur, så vi er stort set holdt op med at køre længere ture.
De sidste 3 uger er der dog sket fremskridt med hendes søvn. Hun har et par gange sovet 2-3 timer i barnevognen, hvis vi vel at mærke trillede den hele tiden, og jeg har også oplevet 2 gange, hun har sovet 1 1/2 time i sengen uden at vågne.
Hun er en meget opmærksom pige, og der skal ske noget hele tiden, helst noget nyt efter et par minutter, hun begynder meget hurtigt at kede sig. Jeg laver alt muligt med hende, men jeg synes faktisk, det er nemmest, når jeg er ude med hende, til babysvømning eller rytmik eller noget andet, hvor der sker noget hele tiden. Nogle gange når hun ikke kan stilles ved nogen ting hjemme, kommer jeg hende i min mei tei-bæresele, og så går vi en tur, hvor hun kan sidde og kigge ud, og det kan hun godt lide. Bare jeg ikke står stille og kigger på noget eller snakker med nogen - jeg skal stadig bevæge mig.
Hun er stadig ikke glad for at ligge for sig selv, men et par minutter kan hun godt nu. Heller ikke at ligge på maven, det skal leges ind, så hun glemmer, at hun gør det.
Nu lyder det måske som om det bare er problematisk det hele, men faktisk, når bare jeg imødekommer hendes behov- hvilket jeg gør :-) så er hun glad og frisk og i hopla til en masse leg, bare hun er tæt på mig og der sker noget hele tiden, helst noget med bevægelse. Og hun er stærk, fysisk og pludrer flot.
Jeg læste om high need efter et par måneder, og synes meget af det passer på hende.
Bare kort vedr. start på mos. Hun er nysgerrig og kan godt lide det, men kan endnu ikke helt greje at spise maden. Hun er svær at aflæse om hun vil have mere, nogle gange har jeg indtryk af, hun snarere begynder at kede sig og ikke vil sidde stille, her holder vi faktisk en lille pause og prøver igen efter 5 min, der spiser hun lidt mere og stopper så, når hun ikke vil her anden gang. Hun får nok kun 4-5 tsk, men det er vel også fint til start.
Problemet nu er putningen om aftenen. Hun har altid været særlig svær at putte sidst på dagen, og efter en periode med skrigeture om aftenen, begyndte vi med fast bad om aftenen, godnatsang, ind i stuen og komme af med varmen og så når hun viste tegn på træthed op og puttes. Jeg har altid ammet hende i søvn i vores seng om aftenen, hvor jeg lægger mig med hende, for nedrullede gardiner, et lille natllys tændt. Men nu er det ikke altid hun falder i søvn ved det mere. Hvis hun ikke gør det, så gør jeg det, som jeg gør om dagen - jeg tager jeg hende op og vugger hende i mine arme osv. Og hun falder fint i søvn, hun kan godt græde lidt, men ikke mere end jeg tænker, der er normalt - MEN - hun vågner igen efter 2-20 minutter, så gentager jeg, nogle gange lykkes det at få hende til at sove igen, andre gange er hun frisk og ligger og pludrer, så tager jeg hende med ned og venter på, det næste søvntog kommer. Dette kan gentage sig flere gange, så klokken oftest er 22.30 inden hun falder rigtigt i søvn til nat. Også selv om hun har været vågen 2-3 timer efter sidste lille lur sidst på dagen og er træt og er nem at putte, så vågner hun flere gange.
Mht rytme ser det nu nogenlunde sådan ud:
vågner ved 7 tiden - sover 3-4 lure på en dag, oftest bare de korte, efter sidste powernap kommer vi hende nu først i bad ca. kl. 20 og putter hende, når hun er træt, måske kl. 20.30-21, men hun vågner alligevel. Når hun endelig er faldet rigtigt i søvn til nat, sover hun faktisk fint. Hun vågner og ammes 3-4 gange pr. nat. Hun har altid skullet ammes meget om dagen.
Gad vide, om det egentlig bare er endnu en powernap hun får der kl. ca. 20.30-21.30, når hun puttes. Jeg synes desværre hele aftenen går med det. Og der er ikke noget med at sidde og se TV, en af os må bære hende rundt, for hun er urolig, pjevset og ikke rigtig til så meget. Så mon du har nogle råd eller betragtninger, der kunne hjælpe?
Jeg har læst din bog om søvn.
Med venlig hilsen
Helle