Svar: Putning om aftenen - 5 mdr.
21. oktober 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres lille pige - og velkommen til:)
Der er ingen tvivl om at jeres datter er meget opmærksom på verden, og hvad der sker omkring hende. Hun kan bedst finde ro, hvis der er aktivitet og lyder ikke til at kunne sove, hvis alt omkring hende er "slukket og lukket" - samtidig med at du naturligvis skal hjælpe hende med at overgive sig til søvnen og lukke af overfor alt det hun oplever - det er en rigtig svær balance, men det lyder faktisk som om at du klarer det rigtig godt.
Der er heller ingen tvivl om at hun har rigtig meget brug for nærhed og tæt kontakt. Hun sover bedst, hvis du er der, omslutter hende og hun kan mærke din varme, din nærhed, din duft, dine bevægelser osv. og det er naturligvis helt okay at hun har det sådan. Du skal give hende den tryghed og nærhed hun har behov for og det er derfor helt super, at du nogle gange vælger at lægge dig med hende eller vælger at gå rundt med hende i din slynge osv. Jo mere tryg hun er ved det at skulle sove, jo bedre vil hun kunne sove fremover og det lyder faktisk som om at det går bedre med at sove hos jer. Alt det du har gjort har virket og nogle gange lykkes det faktisk for hende at sove en længere lur midt på dagen, ligesom hun også sover bedre nu, når hun først er faldet i søvn - det er rigtig godt, I er stille og roligt på vej:)
Her er lidt tanker fra mig, som I kan overveje:
1. Min første tanke er, at du nu skal forsøge at lære hende at falde i søvn uden at være i din favn. Det vil sige uden at du skal sidde med hende, vugge hende og holde hende i konstant bevægelse for at hun kan sove.
Som jeg læser dit brev, så sidder eller ligger du med hende i din favn, når hun skal sove og det er naturligvis helt super, at hun bliver ammet. Jeg vil dog foreslå dig at du nogle gange prøver at lægge dig med hende, amme hende i din seng og så lade hende falde i søvn ved siden af dig - og lade hende sove der. På den måde kan du stadig give hende masser af nærhed og fysisk kontakt, du er tæt på hende, hun får brystet som hun nyder og som hjælper hende til at koble fra - men hun ligger tæt ved siden af dig og bliver ikke længere vugget i dine arme. Du må gerne lægge en hånd på hendes hofte og vugge hende lidt imens hun ligger ved siden af dig, så du på den måde stadig luller hende til ro, men stille og roligt skal I så nå dertil, hvor hun slipper dit bryst, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn.
Du kan så lade hende ligge her og naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ud af din seng og at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og hvis du bruger denne metode om aftenen, så kan du lade hende ligge til du selv går i seng. Her kan du så amme hende igen og derefter kan du så putte hende over i hendes egen seng, hvor hun så kan sove videre.
Måske er det sådan du allerede har gjort, hvilket du så nogle gange oplever ikke helt virker og her er det fint at du så tager hende op, går tilbage i stuen, venter på at næste søvntog kommer forbi osv. før du så prøver at putte hende igen. Det er en periode og fleksibilitet må der til.
En anden mulighed (du kan veksle mellem de to), er at du om dagen sætter hende op i barnevognen. De fleste børn vil dog først være parate til at sidde fra de er ca 6 måneder, men du fortæller at hun motorisk er stærk og hun lyder til måske at kunne sidde allerde nu? Hvis ikke kan du vente til hun bliver lidt ældre. Hvis du har et ryglæn i barnevognen, som du kan sætte hende op af, så hun halvt sidder, halv ligger, vil det være rigtig fint. At amme hende, komme hende i sovedragt/flyverdragt osv. og så sætte hende i vognen og trille en tur, vil have mange fordele. For det første så vil du imødekomme hendes behov for at følge med og opleve og det vil samtidig stimulere hende, så hun mentalt bliver rigtig træt. Hun vil derudover også stadig være i bevægelse og på den måde blive lullet til ro og derefter i søvn - men det vil være uden at være i din favn. Hun kommer således lidt ud af dine arme og lærer at sove i vognen. Du vil også stadig kunne trille vognen lidt, hvis du stopper og snakker med nogen - så hun er lidt i bevægelse, uden at du behøver være det. Og stille og roligt kan hendes behov for at være i bevægelse trappes ned, så hun behøver det mindre og mindre.
2. Det andet I kan overveje er om hun kan have glæde af en sansegynge. De fåes i forskellige kvaliteter og til mange forskellige priser. Jeg nævner dette, fordi du skriver at I på et tidspunkt overvejede en slyngevugge, I "fik det ikke gjort og nu er det for sent". Faktisk tror jeg, at jeres datter måske ville have protesteret over at være i en sådan, netop fordi hun har så stort et behov for at følge med i hvad der sker omkring hende. Og derfor tænker jeg at en sansegynge måske var en idé. Den skal hænges meget lavt over gulvet, så det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og så an du lægge en dyne på den og lægge din datter der. På den måde kan hun være i bevægelse samtidig med at hun kan ligge og kikke og nogle børn finder ro netop på denne måde.
3. En tredje overvejelse går på skemad - du fortæller at du er startet op om aftenen og hos nogle børn ser man faktisk at dette giver ekstra uro. Nu er det ikke store mængder din datter spiser, men det kunne være et forsøg værd at prøve med lidt skemad om dagen. Det kræver lidt af hendes mave- og tarmsystem at nedbryde den fastere føde og det kan godt give lidt maveuro og dermed dårligere og mere urolig søvn. Om dagen kan hun derfor nogle gange bearbejde det bedre end om natten.
Samtidig vil det at I kommer mere og mere igang med skemaden naturligt også give mere rytme og struktur i løbet af dagen. Det vil være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad når hun vågner og får mælk inden hun skal sove. I takt med at hun bliver 6 måneder, så vil hun naturligt få morgenmad, frokost og aftensmad og hendes døgn bliver mere inddelt i vågne og aktive perioder og så perioder, hvor hun sover - og det vil alt sammen hjælpe til at I igen finder det rette puttetidspunkt om aftenen og overblikket over hele dagen bliver bedre. På den måde vil tiden også hjælpe jer lidt videre.
Jeg vil lige sende dig en plan for, hvordan en dag kan se ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre, tilbydes en ekstra lille amning omkring kl 7, hvor dagen ofte begynder hos jer.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet afhænger af hvor lang hendes formiddagslur er.
Eftermiddag 16-17: Ammes efter behov og sover her dagens 3. lur som ofte er dagens korteste lur
Aften 18: Tilbydes smagsprøver af lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes efter behov i løbet af aftenen, kommer i bad og gøres klar til natten.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet her afhænger af hvor sent hendes 3 lur ligger og hvor lang den er.
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat: Ammes efter behov
Det kan godt være at jeres datter lige nu har brug for en ekstra powernap om aftenen, men de fleste børn vil i denne alder trives godt med 3 lure dagligt. Naturligvis afhænger dette dog af hvor meget de samlet sover i løbet af dagen.
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er små 15 timer (14.5-15 timer) i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 10.5 time om natten og 4.5 time i løbet af dagen. Det kan således være f.eks. en formiddagslur på 1-1.5 time, en middagslur på 2.5 time, en 3. lur på ½-1 time og så sove fra ca kl 20.30-07.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske