Svar: Vil ikke spise om dagen og vågner meget om natten
22. oktober 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Kristine
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig :) Og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Det er tale om en periode og den perioder I går igennem lige nu giver naturligt lidt udfordringer både i forhold til mad og i forhold til søvn. Jeres dreng er i separationsfasen. Den kan vare flere måneder, men dækker især over 8-10 måneders alderen, den alder, hvor barnet ofte begynder at kravle, rejse sig ved tingene og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Det at barnet begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre. Og det betyder at børn i denne alder ofte søger ekstra fysisk kontakt og nærhed, når de skal sove og også i løbet af natten. De har brug for at mærke os, brug for at vide, at vi er der.
Den store motoriske udvikling giver ham derudover en rastløshed i kroppen og det er naturligt at han lige nu har rigtig svært ved at finde ro og slappe af. Børn i denne alder vil ofte tumle rundt om natten, rejse sig i søvne, ligge og græde og have brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen. De kan lægge sig op i kravlestilling og ligge og vippe frem og tilbage, ligesom de kan ligge og sparke med benene eller kaste hovedet fra side til side imens de klynker frustreret. Det er derfor naturligt at børn i denne alder har brug for hjælp til stillingskift, brug for hjælp til lige at komme om på den anden side, få dynen om sig igen og brug for at vi hjælper dem med roen til at de kan komme videre i søvnen.
Det at han nu oplever verden større betyder at han også drømmer mere. Alt hvad han oplever i løbet af dagen, skal bearbejdes, når han sover og derfor vil børn i denne alder også kunne klynke i søvn, smågræde, nogle gange vågne op og være kede af det - alt samme på grund af ekstra drømme aktivitet. Også her er det vigtigt at berolige dem og betrygge dem og hjælpe dem med at komme videre i søvnen - lade dem mærke at vi er der, at alt er trygt og godt, så de roligt kan lægge sig og sove videre. Og ja - nogle gange er det bedste man kan gøre, at tage barnet med ind i soveværelset, give fysisk ro og nærhed og lade barnet mærke at man er der. Præcis som I også nogle gange gør om morgenen.
Jeres dreng er stadig så lille, at han ikke forstår hvor I er, når han ikke kan se jer. Når I er ude af syne, så føler han sig forladt og alene. Det er vigtigt for ham at kunne se jer, for at han ved, at I ikke har forladt ham :) Derfor vil I opleve, hvis I går fra ham, at han kan blive rigtigt ked af det - også om dagen, hvis I f.eks. går i køkkenet og lader ham være alene i stuen, så græder han og når han så ser jer igen, så bliver han oprigtigt glad og smiler stort til jer:)
De fleste børn vil i denne alder have brug for at sove ca 14 timer i døgnet og faktisk vil mange af børnene sove lidt mindre - og have svært ved at overgive sig til søvnen lige nu - de sover ofte lidt mindre end vi lige synes de skal. Det betyder at en formiddagslur måske kun vare 45 minutter og en middagslur 1.5 time - det kan føles som om at barnet hellere vil opleve og lege end at sove - og det er som sagt en fase. Tiden skal lige nu ikke soves væk. Og nattesøvnen bliver ikke nødvendigvis længere af den grund - så hvad vil være realtisk hos jer... jeres dreng sover lige nu 1 time og 15 minutter om formiddagen og det samme om eftermiddagen og de er fint. Han nattesøvn vil så måske kunne vare fra ca kl 20 til 07, altså ca 11 timer.
Hans lyst til selvstændighed spirer lige nu og de fleste forældre oplever at deres barn i 8-10 mdrs al​deren lukker munden for skeen. Det skaber ofte stor frustration, for vi ved jo hvor vigtigt det er, at barnet tilbydes mad og væske nok for at vokse, trives og udvikle sig. Derfor føler vi os magtesløse, når barnet pludselig ikke vil spise og vi bliver naturlig bekymrede. Det er dog tegn på sund udvikling og det handler ofte ikke om at barnet er kræsen, men derimod om at barnet vil spise selv - og det skal jeres dreng naturligvis have lov til. Derfor er det fint med mad i stykker, som han kan spise med fingrene, ligesom han også kan lære at spise med en gaffel.
Men det er dog en rigtig god idé, hvis du stadig kan supplere med skemad, så han ikke kun får mad i stykker. Han vil lige nu bruge rigtig meget energi på at spise selv, det kræver rigtig stor koncentration og der er en risiko for at han bliver for træt, før han egentlig har fået mad nok. Det er derfor en god idé at finde en balance mellem at give ham mad, som han selv kan spise og så samtidig forsøge at få lidt skemad ind også.
Du fortæller at du nogle gange serverer "morgenmaden to gange inden hans formiddagslur og hans frokost to gange inden hans eftermiddagslur" og jeg tænker at det her vil være rigtig godt, hvis du kunne give ham morgengrød, formiddagsmellemmåltid, frokost og eftermiddagsmellemåltid. Han skal ikke have det samme flere gange, men skal tilbydes lidt og tit - og forskelligt. Og hvis han så ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han forhåbentlig lidt til det næste. Ved at give ham lidt og tit og forskelligt - altså fra forskellige fødevaregrupper, så sikrer du også at han får variation og ikke kun spiser brød, som han lige nu har tendens til :)
Det vil være passende med 3 flasker i denne alder, svarende til ca 500 ml mme i alt. Når han bliver 10 måneder, vil det ofte være passende med 2 flasker i døgnet - hvis han får 400 ml mme her, så er hans behov for jern stadig dækket den vej igennem. Vælling tæller her med som mme og dækker også jernbehovet.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, øllebrød eller anden grød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden og suppleres med lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 10 som nu - men uden at få flaske først.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende rester fra aftensmaden. Og må også meget gerne få varm mad til frokost, ligesom du her gerne må supplere med lidt mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Mellemåltid 14: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Flaske og puttes til eftermiddagslur som nu ca 14.30
Eftermiddag 16: Tilbydes en lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, evt. lidt rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter og der skal være moset mad og også mad i stykker. Frikadelle kan gives i stykker og kartofler moses med sovs. Han må også gerne få retter som lasagne, boller i karry og lignende. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Kan tilbydes godnatgrød og hvis han ikke vil det, så kan han få en banan i stedet for. Bananen gives i køkkenet, I børster tænder og herefter putning.
Flaske med vælling og putttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, - og giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske