Svar: Plads til flasken
23. oktober 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev :)
Det er rigtigt, som du skriver, at det er vigtigt at holde mængden af skemad på et niveau, som stadig levner plads til mælken. Mælk skal stadig være størstedelen af din drengs indtag og det handler ikke kun om at give ham mælk og de næringsstoffer mælken giver, men også om at sikre ham væske nok.
Det er en rigtig god idé at give ham skemad, når han vågner af en lur og sammen med dette tilbyde ham vand af kop, som også sikrer ham væske og så han stille og roligt lærer også at drikke af en kop. Og så tilbyde mælk af flaske, som en del af hans putteritual. På den måde kan der ofte gå måske 1.5 time mellem at han tilbydes skemad og flaske og det giver bedre plads i maven til begge dele. Derudover er det, som du også selv nævner, bedre at give ham ½ dl. skemad af gangen og så tilbyde flaske, end at give ham 1-1.5 dl skemad og han så afviser flasken eller drikker meget lidt af den.
Når jeg lægger dine mængdeangivelser sammen, så får din dreng samlet 885 ml og derudover lidt skemad. Det er rigtig fint - de fleste børn vil i din drengs alder netop drikke mellem 800-1000 ml i døgnet. Han får således, hvad han umiddelbart har behov for og antallet af flasker er lige nu meget passende.
Når han bliver 7 måneder vil det ofte være rigtig fint at tilbyde ham fire flasker i døgnet og samlet vil det være super, hvis han her kan nå op på ca 750 ml. Det betyder at flaske om formiddagen f.eks. kan trappes ud, så de fire flasker han får ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften (eller en gang i løbet af natten som hos jer). Og når han bliver 8-9 måneder vil det ofte være passende med 3 flasker i døgnet, som f.eks. hos jer vil ligge inden middagslur, aften og kl 03... Jeg tænker altså at den rytme du beskriver, at jeres dreng er begyndt at have, fint kan hænge sammen med hans behov for mælk/flasker fremover og at han nok skal blive sikret det han har behov for.
Det vil være en god idé stadig at holde mængden af skemad lidt nede, ligesom du skal være opmærksom på at bruge mme i hans grød og mos, så hans mad energiberiges ekstra ligesom han får lidt ekstra mælk den vej igennem.
Det kan også være en god idé at forsøge med en anden type erstning og evt. forsøge med vælling, fordi han godt kan køre lidt træt i smagen, hvis han har fået samme slags erstatning længe. De smager alle sammen forskelligt og det kan nogle gange godt give lidt ekstra lyst til at drikke flaske, hvis han får en ny smag.
Det kan også godt være at han, selvom han nu kun er 6 måneder gammel, stille og roligt begynder at kunne nøjes med 4-5 flasker i døgnet og det kan sagtens være okay.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Tilbydes flaske
Morgen 7.30-8: Tilbydes ½ dl. grød, evt med lidt frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes ca ½ dl. Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til midagslur ca 13.30
Eftermiddag 15.30: Tilbydes et par skefulde frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Aften 18: Tilbydes ½ dl. grøntssasgsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv.
Flaske og puttes til natten ca 20.30 som nu
Sen aften 23-24: Flaske, som gives mere eller mindre i søvne
Som du kan se er der i min plan her 5 flasker og de ligger næsten på de tidspunkter, hvor du lige nu også selv giver flaske. Jeg foreslår dog at du prøver i en periode at tilbyde ham flaske sen aften før du selv går i seng - for at se om han kan tage imod dette, selvom han næsten sover imens han spiser og så sover videre.
Det kan gøre at han begynder at kunne spise lidt mere af sin tidlige morgenflaske - men det kan også være, at han vil trives bedre med en rytme, hvor han får flaske kl 20.30 og igen kl 03, så det er flasken tidlig morgen han springer over - og det er også okay. Hvis det er tilfældet, så kan hans fire flasker i 7 måneders alderen ligge kl 03, 09, 13.30, 20.30...
Flasken kl 18 foreslår jeg at du forsøger at erstatte af lidt grøntsagsmos, fordi det på sigt vil være rigtig dejligt for jer, hvis I kan spise aftensmad sammen, sidde ved bordet og spise samme mad. Dette måltid er derfor vigtigt på sigt. Lige nu kan du, for at sikre ham mælk nok vælge at give både lidt skemad og en ekstra flaske og så kan mængden af mælk i denne flaske måske stille og roligt skrues ned.
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen giver lidt idé om, hvordan du stadig kan sikre din dreng både mad og mælk nok over døgnet :)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske