Brev:
Rodet nattesøvn
23. oktober 2013
Alder:
2 år
Rodet nattesøvn
Hej Helen!
Vi har virkelig brug for hjælp til at få belyst og ændret på vores datters (lige fyldt 2 år) nattesøvn og falde-i-søvn-ritualer.
Puha. Lige nu ser forløbet sådan ud:
Ca. 19.15-19.30 går vi på hendes værelse, hvor vi sidder på stolen ved siden af sengen og læser/synger 2-3 bøger/sange. Enten fortæller hun selv, at hun gerne vil over og sove ellers beslutter vi, at nu skal hun sove. Hun vil gerne ned i sengen og putter sig efter lidt roderi med dynen, sutten og bamserne osv. Så har vi så fået hende lært en ret dårlig vane med, at hun gerne vil holde i hånden indtil hun sover - og hånden skal være lige på en helt bestemt måde - ellers bliver hun vældigt frustreret. Hun gider ikke nusse en bamse e.l. - hun finder kun trøst og tryghed i vores hånd. Nogle gange roder hun meget rundt og rejser sig op og i protest mod at skulle sove spytter sin sut ud eller bliver ret vred. Hvad gør vi her?
Jeg kan ikke bare lægge hende ned igen og gentagne gange sige "at nu er det sovetid, kan du sove godt" osv. - det gider hun ikke. Det eneste der virker pt er, at jeg siger:" Godnat skat - jeg går lige ud - så kommer jeg om lidt igen" - så forstår hun alvoren og vil enten gerne ned inden jeg er ude af døren - eller når jeg er tilbage 3 min efter. Mens jeg er ude, skriger hun helt vildt - men ikke af utryghed - men i raseri over at jeg gik. Og desværre slår hun ofte hovedet i tremmerne med vilje - i frustration og græder jo så i smerte bagefter. Er det rigtigt som jeg gør? Hvor meget skal jeg kommentere på smerten når jeg kommer ind igen?
Lige præcis dette med at rejse sig op, skrige af raseri og banke hovedet mod tremmerne - gentager sig så når hun vågner om aftenen også.... Hun vågner ALTID efter ca. 2-3 timer, når vi skal til og i seng - og står op og græder/pjevser og vil "op" og "ud", som hun råber - og så starter vi forfra. Jeg kan ingenting gøre. Hun er vred - men vågen (ikke noget med natteangst osv) - og kaster sig rundt i sengen. Jeg tager hende ikke op - men taler stille og siger bare godnat osv - men hun vil jo ikke ligge ned. Hvad gør jeg? Det eneste der igen virker, er at jeg forlader værelset ligesom før - men det føles bare forkert, at forlade et træt og frustreret barn! Det hun gerne vil - er at komme ind til os og sove - for det ender hun altid med engang mellem 00-02, når jeg er så træt og udmattet af at have været derinde for 5. gang. Og jeg forstår jo godt hendes frustration - hvorfor må jeg nogle gange, når jeg vågner - komme derind - og andre gange ikke?
Hvad skal vi gøre? Skal det bare være enten - eller? Må hun slet ikke komme derind?
Handler det hele om (det tror jeg) - at hun ikke har lært selv at falde i søvn? Og hvordan skal vi så gribe det an? Vi har prøvet stryge-tøj-metoden før - men hun syntes bare at det var en fest at se os stå der - og det tog 2 timer, før hun sov!
Hun er ellers tryg og glad for sit værelse og seng... Vi har det ok med at hun sover inde hos os - men bare ikke allerede kl 22 - der er vi jo ikke engang selv gået i seng! Men måske skal det bare være helt sort/hvidt?
Hun trives ellers - men har et stort temperament og synes pt, at de fleste andre børn omkring hende i vuggestuen er et forstyrrende element i hendes verden...et helt andet problem...
Men hvis du kan hjælpe os med søvnen - så undgår vi vist at skulle skilles og blive gråhårede før tid;-)
Med venlig hilsen
Nadia