Brev:
Meget flaske om natten
23. oktober 2013
Alder:
9 mdr.
Meget flaske om natten
Hej Helen
Vores datter på snart 9 måneder er meget afhængig af flaske for at kunne falde til ro om natten. Som situationen er lige nu er vi ikke længere desperate efter nattesøvn – det kunne være rart med noget mere, men vi kan også godt huske hvordan det var kun at få 4-5 timer. Men vi er i tvivl om hvorvidt vi ville få mest ud af at forsøge på ”med vold” at få hende til at sove med mindre nattemælk, og klare os igennem et par uger med meget lidt søvn indtil hun forhåbentlig vænner sig til det nye mønster, eller om det ville være bedre at lade tingene være som de er, og så håbe på at hendes mælkebehov selv aftager.
Den daglige rytme er som følger:
5.30-6: vores datter vågner
7: hun får morgenmad (grød og vand fra glas).
8-9: hun bliver lagt ud for at sove i sin barnevogn. Nogle gange falder hun selv i søvn, andre gange er jeg nødt til at skubbe lidt rundt med barnevognen i et par minutter. Hun sover 1½-2 timer.
12: Hun får varm mad (kød + grøntsager) med vand fra glas, og mad i hånden.
14: hun bliver tilbudt en flaske. Indtil for nylig drak hun 120 ml og faldt i søvn i favnen på mig, hvorefter hun sov 1½ time. På det sidste er hun begyndt at sige stop efter 20 ml, og ikke udvise de fjerneste tegn på at være søvnig. I de tilfælde kan hun faktisk klare sig med helt at springe eftermiddagsluren over, uden at bliver træt og bøvlet før hendes sengetid. Hvis jeg vil have hende til at sove alligevel kræver det en del skubben rundt.
16: hun får lidt frugt eller en bolle, med vand til.
18: samme som til middag – kød, grøntsager, spise-selv-mad og vand
19.30: kommer i bad og bliver lagt i seng. Drikker her omkring 150 ml. Det varierer hvorvidt hun falder i søvn med flasken i munden.
Hun vågner så et par gange i løbet af aftenen, og får noget meget tynd mælk (2/5 af normal koncentration), som vi har indført i et forsøg på at få hende trappet ud af de mange opvågninger. Vi har indtil videre ikke kunne slippe afsted med at gøre det endnu tyndere.
23: hun få en ny flaske på omkring 150 ml, som hun selv vågner op og beder om.
2: mere tynd mælk
3: igen 150 ml MME
4-5: mere tynd mælk
Vores datter sover med sut, og får rigeligt med væske i løbet af dagen (at drikke vand er noget af det sjoveste ved at få mad). Vi har forsøgt at trappe ned på nattemælken ved dels at fortynde nogle af flaskerne, som beskrevet ovenfor, og dels ved at fjerne flasken før hun er helt færdig og give hende sutten i stedet. Det sidste har overhovedet ikke fungeret, og ender som regel i et meget utilfreds og vågent barn.
Det er ikke vores indtryk at vi kan få mere mad i hende i løbet af dagen, og mængden og mønstrene virker fornuftige i forhold til hvad du skriver i dine bøger. Hvis hun skal have mere mælk i løbet af dagen, har jeg nok også lidt svært ved at se hvornår det skulle ske, uden at få ud over noget af den faste føde.
Vi har også spekuleret på om det at hun sover med sut på en eller anden måde gør hendes behov for at falde i søvn med sutteflasken større, og om vi skulle starte med at forsøge på at afskaffe sutten (vi tror at hun er mere knyttet til flasken end til sutten).
Du skriver flere steder at vi gerne skulle have et barn der ”får flaske, slipper flasken, smiler til jer, triller om på siden og sover”. Det lyder vældig rart, men vi tror dog nok også desværre at det er for meget at håbe på lige i vores tilfælde :)
Hvis du har et 3. forslag udover "fjern flasken før hun er færdig" eller "lad stå til" så vil vi også rigtigt gerne høre det :)
Venlig hilsen
Den lidt trætte far