Svar: Meget flaske om natten
23. oktober 2013
Alder:
9 mdr.
Kære lidt trætte far
Tak for dit brev :)
Først - det er en rigtig god idé ikke at give jeres datter fortyndet mælk. Jeg kan sagtens forstå bevæggrundende bag at gøre det, men det er vigtigt at I holder jer til den koncentration af modermælkserstatning, som står på pakken.
Det vil ofte være passende med 3 flasker i døgnet nu og de ligger ofte inden middagslur, aften og sen aften. Det kan dog også nogle gange være sådan, at barnet tilbydes mælk af kop inden middagsluren og de tre flasker så ligger aften, sen aften og tidlig morgen. Og i 10-12 måneders alderen vil det så ofte være passende med 2 flasker (svarende til 400 ml mme) og de kan ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Det lyder dog som om at jeres datter måske er ved at springe flasken inden middagsluren over og det må hun naturligvis gerne - i stedet kan hun så tilbydes mælk af kop. Det vil dog være rigtig godt, hvis du stadig kunne holde fast i middagsluren - selvom hun virker til at kunne springe den over. De dage, hvor du kan få hende til at sove, vil det være godt for hende :)
Jeg vil anbefale jer at I tilbyder jeres datter lidt flere mellemåltider i løbet af dagen, men især at du nu prøver at indføre en godnatgrød. Det er vigtigt at mætheden skabes hele dagen igennem ligesom en godnatgrød i denne alder kan være med til at give lidt mere roligt nætter :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Varm mad som nu, vand af kop og lidt forskelligt mad i hånden.
Tilbydes en banan (det fremmer også god søvn) og flaske eller lun sødmælk af en kop og puttes så til middagslur ca kl 14, som du også forsøger nu.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, lidt frisk frugt, en lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften: Familiemad - udgangspunktet er det I andre også spiser - kød, fisk, grøntager, kartofler, ris, pasta, sovs. Mad i hånden at spise selv, vand af kop.
Kommer i bad og gøres klar til natten
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 - vand af kop, får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten derefter.
Sen aften 23-24: Flaske
Og ja - så er det som du har læst rigtig vigtigt at lillepigen ikke falder i søvn med flasken i munden og jeg ved godt at det kan være lettere sagt end gjort:) Ligesom det kan være en god idé ikke flere gange i løbet af natten at tilbyde hende sutten i munden...
Det lyder nemlig som om at jeres datter forbinder det at sove med at skulle have enten flaske eller sut i munden. Det som har været en god og naturlig søvnassociation for hende, har nu udviklet sig til at blive uhensigtsmæssigt. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen, men på et tidspunkt skal de stille og roligt lærer at sove uden dette.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Vi vågner alle sammen 10-15-20 gange hver nat, vi skifter stilling, trækker dynen om os, sparker dynen af, putter os ind til vores partner osv. Når vi har disse små opvågninger så registrerer vi, at alt er som da vi faldt i søvn og hvis jeres datter falder i søvn med flaske eller sut i munden, så vil hun naturligt fornemme, at hun mangler dette, når hun har sine naturlige natlige opvågninger. Så vil hun klynke, vågne mere og mere op og blive mere og mere urolig og vil ikke kunne sove videre, før du kommer og giver hende flaske eller sut i munden igen.
Det er ofte lettere at få skabt nye vaner om dagen end det er om natten. Og derfor er det faktisk lige nu rigtig godt, at hun selv begynder at kunne sige fra overfor flasken om dagen. Det vil derfor være fint, hvis du nu kunne prøve at indføre nye rutiner, hvor hun lærer at sove uden flaske (og ja evt. uden sut) i løbet af dagen. Og når hun kan det der, så kan det være lettere at overføre disse rutiner til om aftenen og natten.
Det er naturligt at hun kan have brug for sutten til at finde ro og det er naturligt, at hun måske har brug for at få mælk af flaske og derefter sut, hvorefter hun kan sove. Og måske kan hun også godt finde ud af netop at sove, hvis hun vænnes til sutten ved selve indsovningen. Men det er rigtig vigtigt at hun ikke får flaske eller sut i munden hver gang hun har sine opvågninger om natten. Det er vigtigt at hun her hjælpes med stillingsskift, beroligende ord, får dynen på sig, som hun har sparket af osv.
Nogle gange kan det i denne alder hjælpe at I sover i samme rum som hende, evt. kobler hendes seng til jeres seng. Børn har i denne alder rigtig meget brug for nærhed og fysisk kontakt, fordi de er i separationsfasen og de kan ikke separere sig, hvis ikke de føler sig knyttet til. Og derfor søger de ofte ekstra nærhed i denne alder. Det at koble hendes seng til jeres seng kan derfor være med til at lære hende at sove i samme seng, samtidig med at I er lige i nærheden, hun kan kravle ud og putte sig ind til jer, hvis hun har brug for det i løbet af natten (i stedet for at få mælk/vand), ligesom du kan lægge en beroligene hånd over på hende, når hun klynker i søvne eller kan sige "ssh-ssh" eller lignende, så hun i sin underbevidsthed lige registrerer, at du stadig er der og at hun derfor roligt kan sove.
Det kan være en god idé netop at hjælpe hende med stillingskift og nærhed, fordi hun naturligt på sigt (inden for de næste par måneder) selv vil kunne finde en ny rar stilling at ligge i og dermed selv vil kunne komme videre i søvnen.
Hvis hun har brug for sin sut, så kan du også godt forsøge at lære hende at finde denne selv, så hun gøres selvhjulpen omkring dette. De fleste børn kan selv begynde at lære det omkring 10 måneders alderen, men du kan godt prøve. Det du skal gøre er om dagen at give hende sutte i hånden og lade hende selv finde ud af at vende den rigtigt og komme den i munden. Og når hun kan det om dagen, så kan du komme flere sutter i hendes seng og når hun så vågner om natten og savner sin sut, så hjælper du hende med at lede efter en sut og igen selv komme den i munden. så du stille og roligt lærer hende at løse denne afhængighed uden din hjælp. Allerbedst er det dog naturligvis, hvis hun slet ikke behøver den ...
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske