Svar: Immunforsvar og sove ude
24. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og jeg er sikker på at du gør masser af gode ting for din drengs start i livet :)
Det at sove ude er noget meget kulturelt og vi er et af de eneste lande i verden som praktiserer dette. Ikke engang i Norge og Sverige, som vi ellers ofte sammenligner os med, sover børn udenfor, som de gør i Danmark.
Det at sove ude stiller naturligvis nogle krav - og der er forskel på at sove ude alt efter årstid. Der er nogle regler i forhold til påklædning, sovested osv. ligesom der også er nogle regler i forhold til små børn under 6 måneder og at børn der f.eks. lider af astma, kronisk mellemørebetændelse og hjertesygdom f.eks. ikke bør sove ude i tåget og koldt vejr.
Mange danske familier synes at børnene sove godt ude - de sover længere og når de kommer ind, så har de friske røde kinder. Der er dog ikke belæg for at sige at det styrker immunforsvaret at sove ude - vi antager almindeligvis, at små børn har godt af frisk luft, men børn bliver ikke "hærdet" og der er altså ikke dokumentation for at sige at det forebygger infektioner, at lade børnene sove udenfor.
Man kan i dag også diskutere "det at sove ude" i forhold til, hvor man bor. Der er stor forskel på hvor man bor, og hvor barnet derfor står ude og sover. Børns luftveje er mindre end voksnes, og derfor bliver deres luftveje hurtigere blokerede eller generet af forurening - så bor man et tæt trafikeret sted, så er det at sove ude, nok ikke helt så godt, som hvis man bor et sted uden trafik...
Det du gør - triller ture med barnevognen, er godt for både dig og din dreng, ligesom du naturligvis skal sørge for et godt indeklima :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen:)
I min bog "Helens bog om børn og sygdom" kan du i øvrigt læse lidt om, hvordan du kan styrke immunforsvaret og forebygge sygdom :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske