Svar: Søvn til en morgenfrisk lille fyr
24. oktober 2013
Alder:
12 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og skønne ord til mig om både mine bøger og min brevkasse. Dejligt at høre, at I har fulgt med så længe, og nu har fået lyst til selv at skrive - og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer:)
Jeres søn lyder til at have det man kalder for en tidlig søvnfase – det betyder at han falder naturligt i søvn om aftenen, det går fint med at putte ham, men han vågner en time eller to før I andre egentlig har lyst til at vågne. Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så er man nødt til at se på hele dagens rytme. Man kan f.eks. ikke bare putte ham senere i seng, så vil han stadig vågne til samme tid:)
Vi har alle sammen en indre rytme, den cirkadiske rytme som styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Og jeres dreng har umiddelbart en fin rytme i forhold til hans alder. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og jeres dreng lyder til at være i en overgangsperiode, hvor han nogle dage har brug for to lure og andre dage måske begynder at kunne nøjes med kun en - når det er sagt, så vil det dog sandsynligvis være rigtig godt at bibeholde hans to lure lige nu, da han ikke er ældre og da I gerne vil have ændret lidt på nattesøvnen og stå-op tidspunktet:)
Som I er opmærksomme på tidlig morgen, når I nogle gange tager ham ind til jer og får ham til at sove videre, så har lys stor betydning for den cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid. Og det er fint at I har mørklægningsgardiner, så han ikke vækkes af at solen står op og at I søger for ikke at tænde lys, når I tager ham ind til jer tidlig morgen.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne. Og med den alder han har nu, så er det vigtigt at hans dag er inddelt i vågne og aktive perioder, hvor han bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt - og så perioder, hvor han sover.
Mad vi spiser har betydning. Visse måltider hører bestemte tidspunkter til samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Vi sover bedre på fuld mave og har naturligt sværere ved at sove, hvis vi er sultne.
Det hele spiller ind på rytmen og derfor skal man se på: Hvornår spiser han? Hvad spiser han? Hvornår sover han? Hvornår er han aktiv osv. Og det kan være en god idé at se på hvordan er dagsplanen nu i forhold til hvad I synes er ønskeligt...
Det kan være en rigtig god idé at I lige nu holder fast i at hjælpe ham videre med søvnen om morgenen, så dagen ikke starter allerede kl 05, men forsøge at få den til at starte senere. Og det kan I gøre netop ved at I giver ham lidt flaske og tager ham ind til jer og putter ham med jer. Det er godt at starte med at ændre rytme en dag, hvor han naturligt sover en lille smule længere end han plejer.
Det er også en god idé at holde fast i faste spisetider, så han f.eks. får morgenmad kl 7, hvis det er et tidspunkt som passer ind i hverdagen. Det er vigtigt at I ikke giver ham morgengrød kl 05, da han så naturligt vil kunne vågne tidligt, fordi han er sulten - hans indre ur fortæller ham at han skal vågne, fordi det er tid til mad. Her spiller flasken også ind, men lige nu er det en balance i forhold til at få ham til at sove lidt længere...
Hans formiddagsmåltider, tidspunktet for frokost, eftermiddagsmåltider, aftensmad osv. skal også køre på faste tidspunktet hele dagen igennem, netop for at påvirke hans indre ur til denne rytme. Og det vil være rigtig godt, hvis I kan begynde at indføre en godnatgrød som en fast del af hans putteritual. Det kan være med til at sikre at han ikke vågner helt så tidligt fordi han er sulten.
De fleste børn vil i denne alder sove 13.5-14 timer i døgnet. Ofte fordelt sådan at de sover en kort formiddagslur på måske 45 minutter og så sover en lidt længere middagslur på måske et par timer. Så dagssøvnen i alt er ca 2.5-3 timer. Om natten sover de så ca 11 timer.
Jeres dreng sover ofte mellem 3-4 timer samlet i løbet af dagen og sover fra ca 19 til 05 - altså 10 timer om natten. Han får altså samlet sit søvnbehov dækket og han trives med sin rytme - men I forældre trives ikke med den... Og man kan godt forsøge at ændre på rytmen, så I alle trives. Det er dog meget vigtigt ikke at fjerne søvn fra jeres dreng, men sørge for at han stadig får lov til at sove det han har behov for, dog på nogle tidspunkter, som I synes er mere passende.
Derfor er det vigtigt ikke at skære f.eks. en time af hans dagssøvn i håb om at han kan sove en time længere nattesøvn, for det vil være alt for hårdt for ham. I stedet skal man forsøge at ændre rytmen med små bitte skridt.
En plan for dagen, som I kan arbejde hen imod, kunne se således ud:
Morgen 7: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl ca 9, sover her måske 1.5 time som I fortæller at han ofte gør
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, pasta, ris, stykker af frikadelle eller lignende. Han kan få kold mad eller varm middagsmad til frokost. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop mælk og puttes til middagslur kl 13-13.30, sover her igen ca 1.5 time, som han nu har behov for.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Frikadelle kan gives i stykker og kartofler f.eks. moses med sovs. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Godnatgrød som del af putteritualet gives ca. 19.30
Flaske og puttes herefter til natten ca kl 19.45-20
Som I kan se, så ligger tidspunkterne for mad, søvn og aktiviteter i min plan sandsynligvis senere end de gør i jeres plan. Nogle af tidspunkterne er måske de samme og andre er flyttet. Og det er netop vigtigt at skabe en rytme, hvor tingene lidt lidt senere hele dagen igennem, for at få flyttet hans rytme, så han begynder at vågne lidt senere om morgenen.
Når man skal ændre fra en rytme til en anden, så skal dette som sagt gøres med små skridt. I kan ikke bare holde ham vågen en time og så flytte hans rytme med en time, det gør ham overtræt og det vil ikke hjælpe hans indre ur. Derimod skal I flytte med 15 minutter af gangen. Det betyder at hvis han normalt spiser morgenmad kl 6 og du vil flytte dette til kl 7, så skal du dag for dag flytte tidspunktet med 15 minutter. Så morgenmaden serveres kl 6, så 6.15, 6.30, 6.45 osv. indtil du rammer det tidspunkt, som passer.
På samme måde flyttes hans morgenlur til en formiddagslur, så i stedet for at blive puttet kl 7.30, så bliver han puttet kl 7.45, 8, 8.15 osv. indtil tidspunktet passer. Og sådan flytter I på hele dagens rytme.
Det tager tid og det kræver rigtig stor tålmodighed. Det kan sagtens tage 5 uger at ændre på en sådan rytme og det er betinget af at han ikke bliver syg undervejs. Det er også en forudsætning at I samarbejde med vuggestuen omkring det, så I fælles arbejder på at styre ham ind i en passende rytme, uanset om det er hverdag eller weekend. Rytmen skal være ens.
Nogle gange vil I kunne flytte hans rytme med 15 minutter fra dag til dag, andre gange vil I være nødt til at holde fast i samme tidspunkter måske 2-3 dage i træk før I kan ændre på rytmen igen.
I skal også være opmærksomme på, at når I begynder at pille ved hans rytme, så vil han naturligt kunne blive ekstra træt om dagen - og det er helt fint. Men det er her vigtigt at han ikke begynder at sove "for meget" om dagen, så han pludselig sover 4 timer eller mere i dagtimerne og derved forkorter sin nattesøvn ekstra. Det er ikke meningen at hans skal sove mere end han gør - det er meninen at søvnen skal ligge på nogle andre tidspunkter og I skal huske på, at han jo rent faktisk trives med sin rytme og den søvn han får.
Det betyder at det i en periode kan være nødvendigt at vække ham fra f.eks. formiddagsluren, så han der ikke sover mere end 1.5 time, kommer op, er aktiv osv. og så kan han så sove en længere middagslur. Der er altså en undtagelse her omkring det at vække børn, når det handler om at ændre på en rytme, og det der er vigtigt er, at man hele tiden sikrer at barnet får sin søvn og får sovet nok - men på tidspunkter som både barn, familie og vuggestue trives med.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske