Svar: Baby er svær at få til at sove
25. oktober 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev :)
Nogle børn er svære at aflæse - de viser ikke tydelige tegn på træthed og behov for at sove, nogle gange er det næsten for sent, når de begynder at gabe og så er det at de bliver overtrætte og har ekstra svært ved at finde ro. Derfor kan det nogle gange være nødvendigt at se lidt mere på klokken end på din datter og gå ud fra tiden.
Det betyder at hvis hun har været vågen et par timer, så vil det være rigtig fint at du begynder at skifte hende, give hende mælk og så putte hende til en lur. Mælk skal indgå som en fast del af hendes putteritual - du skriver at du "skal sidde ved hende eller gå frem og tilbage hele tiden for at give hende sutten", når hun skal sove og faktisk vil det være rigtig fint, at hun får mælk og falder i søvn.
Jeg ved ikke om du ammer eller om du giver flaske, men det vil være en rigtig god idé at du forsøger at give mælk af to omgange. Det vil sige forsøger med en rytme, hvor hun få lidt mælk, I pludrer, leger, tumler osv. og herefter skifter du hende. I forbindelse med at hun bliver skiftet, så svøber du hende og herefter giver du hende så mælk (bryst eller flaske) imens hun er svøbt og lader hende så falde i søvn.
Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme og det vil således gøre skiftet fra favn og ned i lift, seng eller barnevogn mindre voldsomt for hende.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned hvor hun skal sove. Hun er hele tiden svøbt og du må gerne erstatte bryst eller flaske med en sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Puttes hun i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage, lul hende i søvn med lidt vuggende bevægelser. Puttes hun i barnevognen, så triller du vognen lidt frem og tilbage, så hun på den måde lulles i søvn og hjælpes til at overgive sig, - det er helt okay med den alder hun har :)
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rytme om dagen, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Samlet skal du gå ud fra at hun har behov for at sove ca 15 timer i døgnet f.eks. fordelt sådan at hun sover 5 timer samlet i løbet af dagen, som sagt fordelt på 3 lure og om natten sover hun så måske 10 timer, afbrudt af mælk.
Du må gerne gøre det til en fast rutine at du putter hende i barnevognen til middagslur hver dag - mælk, svøbes, mælk, puttes i vognen og I går en tur og at du netop ved at trille hende holder hende sovende. På den måde hjælper du hende til at sove en længere lur midt på dagen og det vil påvirke hendes indre ur og fornemmelse for behov for dagssøvn. En god lang middagslur er en god rutine at arbejde på - også for tiden frem.
Hvis det en dag er for dårligt vejr til at gå, så kan du også vælge at lægge dig med hende i dobbeltsengen, give hende mælk og lade hende falde i søvn der tæt ved dig - så kan I begge få et tiltrængt hvil midt på dagen.
Et overblik over en dag kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes/flaske og sover videre, tilbydes mælk igen når dagen starter, det er en god og rolig måde at vågne op.
Formiddag: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes/flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes/flaske og puttes til natten. Mange børn vil i denne alder spise hyppigt om aftenen og kan også have en længere vågenperiode om aften og gå sent i seng og det er helt okay. Det afhænger helt af hvor meget de sover om dagen og hvad tid deres lure ligger på.
Sen aften: Ammes/flaske og sover videre
Midt nat: Ammes/flaske og sover videre
Det er helt naturligt at din datter har brug for din hjælp til at overgive sig til søvnen. Hun har brug for din hjælp til at koble fra overfor verden og alle oplevelser og stimuli og således brug for at du hjælper hende med mentalt at slappe af. Hun har også brug for din hjælp til at finde ro i kroppen og rent fysisk slappe af, når hun skal sove.
Du skal være opmærksom på ikke at putte hende for tidligt og samtidig også sikre at hun ikke bliver overtræt. Hun er nu ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og det er vigtigt at du prøver at se hendes døgn inddelt i vågne og aktive perioder og så perioder, hvor hun sover. Nogle gange kan man godt komme ind i en rytme, hvor barnet slatsover og slatspiser lidt hele dagen og det er generelt vigtigt at forsøge at arbejde på at hun har længere vågne perioder og længere søvnperioder. Det er ikke alle gab, der skal tolkes som træthed og behov for at blive puttet, nogle gange skal gab i stedet tolkes som kedsomhed og hvis hun aktiveres og leges med, tumles med og så først puttes ½ time senere, så vil hun måske sove bedre og også sove længere .. Men det er svært, jeg ved det godt.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske