Svar: 2-3 mrd. og lære selv at falde i søvn
26. oktober 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Jane
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med den lille pige:)
Når man ikke er mere end 2-3 måneder gammel, så er det helt naturligt, at man sover bedst i mors eller fars arme. Når hun ligger hos jer, så mærker hun jeres varme, kan høre jeres hjerte, hun føler sig omsluttet, kan mærke jeres vejrtrækning osv. og det er alt sammen ting hun kender fra tiden i livmoderen. Derfor er det tryggeste sted i verden netop jeres favn, og derfor sover hun allerbedst der.
Hendes behov for at føle sig omsluttet og mærke jer helt tæt på, vil naturligt blive lidt mindre med tiden - men I har naturligvis ret i, at det kan være uhensigtmæssigt i længden, hvis hun kun kan sove hos jer, og I ikke kan lægge hende fra jer. Og derfor er det rigtig fint, at I en gang imellem arbejder på at hun skal sove lidt for sig selv.
Det er rigtig fint at lade hendes sut indgå som en fast del af hendes putteritual og hun kan også blive puttet med en klud, der dufter lidt af jer, evt. af mors mælk. Kluden kan følge med hende ned og give lidt tryghed når hun puttes - I skal naturligvis sikre jer at hun ikke får kluden over ansigtet :)
Amning og det at få mælk skal være en naturlig del af hendes putteritual og det vil være rigtig godt, hvis mor ammer og så udskifter brystet med sutten, når hun viser tydelige tegn på at være klar til putning. Det kan virke beroligende og hjælpe hende lige at kunne sutte et par gange, hvorefter hun så kan overgive sig endeligt til søvnen.
Det er vigtigt at lægge mærke til, hvornår hun er færdig med at amme - og forsøge at flytte hende fra favnen og ned hvor hun skal sove, før hu sover helt. Det vil sige at hun ligger ved brystet, tilbydes sutten, evt. forsøger at bøvse hende lidt af og så flyttes hun ned i seng, barnevogn, lift eller hvor hun nu skal sove. Der skal ikke gå mere end et par minutter før hun efter amning puttes. Går der længere tid, så falder hun for meget i søvn og vil blive frustreret og ked af det og så er det at I risikerer at hun vågner, græder, protesterer og I skal starte forfra...
Det vil være en rigtig god idé at svøbe hende og du kan amme hende af to omgange, så hun får mælk, pludrer, snakker lidt, herefter skiftes hun, så svøbes hun og så ammes hun igen, imens hun er svøbt. Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme. Og dermed kan overgangen mellem favn og lift gøres mere tryg og det bliver lettere at flytte hende ned, hvor hun skal sove.
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Hvis hun puttes i liften, så kan I svinge liften lidt frem og tilbage og på den måde lulle hende i søvn. Hvis hun puttes i barnevogn kan den også trilles en tur, så hun på den måde hjælpes ind i søvnen. Det er helt okay med den alder hun har.
Derudover kan det nogle gange være en rigtig god idé at amme hende i dobbeltsengen og så lade hende falde i søvn der - og lade hende ligge, hvor hun sover. Her skal I naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
I skal også være opmærksomme på at hun ikke må få det for varmt i svøbet. Jeg kan se at I bor i udlandet og det er her ekstra vigtigt at sikre at hun kan komme af med varmen. Derfor må I løsne på svøbet, når først hun sover og I er sikre på at hun sover godt, ligesom I skal sikre jer, at rummet hun sover i ikke er for varmt :)
Håber I kan bruge ovenstående videre og læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske