Svar: Hvordan får jeg kontakt
16. november 2004
Alder:
11 mdr.
Kære Gitte
Det er en hårfin balance du sidder i. Det handler om hvorvidt din dreng søger kontakt i øvrigt. Man kan sige at i forhold til hans alder, så er det udviklingsmæssigt i orden at han gerne vil sidde og studere sit legetøj selv, men udviklingsmæssigt bør han stadig have behov for kontakt i form af kram og knus, altså tryghed og tæthed, når han f.eks. er ked af det.
Det er meget svært for mig ud fra dit brev at vurdere, hvad der sker, når han søger væk. Altså om det er et led i hans selvstændighedsgørelse, hvilket jo er fint. Men din søn bør i sin øvrige færden stadig være kontaktsøgende og er han ikke det, så synes jeg du skal diskutere det med din egen sundhedsplejerske eller egen læge, når du skal til 1 års undersøgelse med ham.
Prøv at sætte dig med ham, læse bøger, lege sanglege, trille bold imellem jer, give ham gyngeture osv. altså ting, som I er sammen om. Forsøg på den måde at skabe en balance imellem at han har lov til at være lidt selvbestemmende og 'have sit privatliv' men forsøg samtidig at være sammen med ham på andre måder.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske