Svar: Urolig søvn - 4 mdr.
28. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev og velkommen til :)
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev, er at Alexander måske er ved at være fysisk så stor, at han har behov for at få sat mælkeindtaget lidt op. Og det viser han netop ved at virke mere urolig og søgende om natten. Det kan derfor være en god idé at tilbyde ham en ekstra flaske.
Det er rigtig dejligt at han har kunne sove igennem om natten uden mælk tidligere, men du kan ikke regne med at dette fortsætter. Det er sådan at i takt med at han bliver ældre, stille og roligt begynder at skal have skemad og spiser mere rigtig mad i løbet af dagen, så vil hans behov for væske naturligt skulle stilles ikke kun om dagen, men også på ydertidspunkerne.
Samtidig har han en alder lige nu, hvor han godt kan have tendens til ikke helt at drikke nok af flasken i løbet af dagen - simpelthen fordi han bliver fanget af andre ting, som er mere spændende end at spise, og han slipper derfor flasken, pludrer med dig, spiser lidt af flasken igen, slipper igen, griner, kikker efter far som kommer ind i stuen osv. Og får på den måde ikke spist helt så koncentreret og effektiv og får derfor ikke helt sit behov dækket, hvorfor han igen må søge det på ydertidspunkerne.
Det betyder dog ikke at I behøver give ham flaske i løbet af natten, men jeg vil foreslå jer at I giver ham en flaske sen aften før I selv går i seng, så han bliver fyldt ekstra godt op der og så kan han måske sove igennem til næste morgen tidlig, hvor han så får flaske igen.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske og sover dagens 3. lur
Aften: Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske, som gives mere eller mindre i søvne og sover videre
Hvis det ikke hjælper, eller det at give ham ekstra mælk kun virker i et par uger, og han så virker urolig og søgende om natten igen, så kan det være et tegn på at han måske så småt skal igang med lidt skemad. Det vil her være en rigtig god idé at starte med lidt smagsprøver på grød om formiddagen eller til frokost og ikke om aftenen - hvis I starter op om aftenen, så risikerer I at give ham ekstra urolig søvn fordi hans tarme arbejder på højtryk for at nedbryde den fastere føde. Og smagsprøverne han får om dagen skal komme ud over hans vanlige indtag af mælk.
Det kan nogle gange give en roligere og bedre nat, hvis I netop tilbyder flasken sen aften, hvor han kan spise den mere eller mindre i søvne og så kan du være heldig at slippe for opvågningen kl 02/03 ... Det gode lange søvnstræk, som han er i stand til at tage kan altså ligge mellem kl 23 og 05/06 i stedet for mellem kl 20 og 02/03...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske