Svar: Småtspisende morgen og formiddag
28. oktober 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå at du vælger at give en flaske, når din datter ikke spiser så meget og noget skal hun jo også have - men det kan skabe en rigtig dårlig cirkel, for jo mere mælk hun drikker, jo mindre af den rigtige mad vil der være plads til. Hun skal selvfølgelig have sit behov for mælk/væske dækket, men hun skal ikke have mere end f.eks. 3 flasker dagligt, svarende til max 500 ml mme - for så spiser hun sandsynligvis ikke nok af den rigtige mad, som hun jo skal have nu med den alder hun har.
Hvis hun ikke er til grød om morgenen lige nu, så må I prøve med lidt andet. Hun må gerne få lidt frugt i hånden, som hun kan sidde og sutte lidt på, hun kan få lidt bær eller lignende. Hun må gerne få en lille portion tykmælk eller lignende - I kan komme lidt revne æbler på, lidt frugtmos eller måske lidt rugbrødsdrys. Hvad spiser I andre til morgenmad? Hun må også gerne få lidt havregryn sammen med lidt yoghurt, ligesom hun også kan få lidt æg og pølse/skinke, kartofler eller lignende, hvis I f.eks i weekenden kan prøve at lave det.
Til formiddag kan hun få små bidder af 1/2 bolle med smør. Prøv med forskellige varianter - hjemmebagte og købeboller. Hun kan også få lidt frugtmos eller marmelade på bollen, hun kan få lidt ost i stænger, som hun selv kan gnave. Og hun må også gerne få lidt frisk frugt. Vand af kop. Netop frugt, yoghurt og lignende er let tilgængeligt og noget mange børn godt kan lide:)
Det at hun lige nu lukker munden for skeen behøver ikke betyde at hun ikke er sulten eller at hun ikke kan lide maden, nogle gange er det et udtryk for at hun ikke vil mades, men gene vil spise selv - ligesom hun naturligt også kan være kørt lidt træt i grød. Og derfor er det en god idé at I prøver at variere hendes tilbud lidt, så hun får lidt andre ting om morgenen og meget gerne lidt af de ting, som I også selv spiser.
Hvis I begynder at få hende til at spise lidt morgen og formiddag, så vil hun naturligt stille og roligt selv begynde at føle behov for lidt mad på disse tidspunkter og dermed føle lidt sult og således spise mere. Det er derfor en god idé at holde fast i at hun tilbydes mad til faste tidspunkter morgen og formiddag og i en periode variere så tilbuddet er nyt og spændende - og så kan grød evt. komme på banen igen senere, når hun måske begynder at føle sig lidt sulten igen.
Og ja, der er naturligvis nogen som ikke har den største appetit først på dagen og det er okay - men det er vigtigt at I forsøger at få hende til at spise lidt - lidt er bedre end ingenting - for det er med til at stabilisere hendes blodsukker og sikrer god energi til resten af dagen :)
I skal naturligvis også medtænke om hun får flaske sen aften eller i løbet af natten. Hvis hun drikker flaske i løbet af natten, så kan den naturligt påvirke hendes lyst til morgenmad. Det kan derfor være en god idé netop at give flaske sen aften og ikke i løbet af natten...
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, forsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske