Svar: 15 måneder og uroligt søvnmønster
28. oktober 2013
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, din fine beskrivelse af hvordan putningen foregår hos jer - og velkommen til:)
Du fortæller at I lige er flyttet og jeg synes I skal forsøge at udnytte dette til at få skabt nogle nye putterutiner. Man kan godt tænke, at hvis I holder fast i samme rutiner som før, så vil putningen det nye sted forløbe lettere og mere trygt, men det er ikke nødvendigvis tilfældet. Hvis I kører samme rytme sm tidligere, hvor jeres datter falder i søvn på sofaen i stuen, ja så kan det faktisk godt blive sværere at få hende lært at sove i egen seng på eget værelse. Kan I derimod udnytte at det hele er nyt og dermed nye rutiner, så bliver det på sigt ofte lettere.
Dertil kommer at det at skulle sove, at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen altid forbundet med adskillelse fra forældrene, - og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor jeres datter forventes at skulle sove. Hvis I lader hende falde i søvn i stuen med godnatsang, godnathistorie, kærtegn osv. og derefter går til værelset, så er der en risiko for at hun oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer derved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Og hvis I lader hende falde i søvn i stuen og først putter hende i seng, når hun sover tungt, så vil hun naturligt, når hun har en af sine små opvågninger i løbet af natten, have svært ved at sove videre, fordi hun registrerer at situationen er anderledes end da hun faldt i søvn. Hvis hun falder i søvn tæt ved jer eller et andet sted, så vil hun savne dette, når hun vågner op og vil ikke kunne sove videre, før hun får det igen.
Jeg plejer at sammenligne det med at du falder i søvn ved siden af din mand og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at din mand er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op og sad og læse avisen eller lignende... Og sådan er det også for jeres datter.
Derfor er det rigtig vigtigt at I nu arbejder på at lære hende at falde i søvn i sin seng og lære hende at sove på sit værelse, hvis det er det I gerne vil fremover. Og det kan være en rigtig god idé at arbejde på det nu - både fordi I er flyttet og nye rutiner kan skabes, men også fordi hun aldersmæssigt begynder at have en lille smule fornemmelse for at I stadig er der, selvom hun ikke kan se jer. Og samtidig så vil de fleste børn i 18-20 måneders alderen have en periode, hvor de har rigtig svært ved at sove og også sover dårligt om natten - og det kan være en rigtig god idé at få skabt nogle gode sovevaner før I rammer denne periode :)
Jeg vil foreslå at I skabet et aftenritual, hvor I spiser aftensmad, derefter kommer hun i bad de aftener, hvor hun har brug for det. I skriver at hun helst ikke skal have mad at sove på og det er naturligvis okay - men måske en dl grød eller en banan kunne gives sammen med en kop mælk i køkkenet. Hvis ikke, så spring dette over:) Og så børster I tænder og så puttes hun i seng. Hun må meget gerne starte med at sidde på skødet og få historie puttet i dynen og herefter kan hun så komme i seng og I kan sidde og læse en lille historie mere, synge en godnatsang eller lignende, holde i hånden og hvad der ellers er behov for, hvor hun så lægger sig til at sove.
Hun kan godt med den alder hun har nu begynde at bruge en putteklud, sovebamse, slaskedukke eller lignende bevidst og det må I gerne indføre. Måske har hun allerede noget, som hun er glad for og måske skal hun have noget nyt, som en del af de nye rutiner I nu prøver at indføre.
Det er stadig vigtigt at hun er helt tryg ved at skulle sove og det er vigtigt at I prioriterer at bruge tiden sammen med hende og hele tiden vurdere, hvor meget hun har brug for at sidde hos jer og hvornår det er fint nok, at I sidder ved siden af læser, beroliger med ord, holder lidt i hånd osv. Hun skal ikke blive ked af det og føle at I afviser hende, så må andre metoder bruges - men lige nu synes jeg I skal forsøge om ikke det kan lade sig gøre.
Når og hvis hun vågner og søger jer om natten, så kan I i første omgang forsøge at få hende puttet igen - netop fordi hun jo begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor hun falder i søvn og derfor vil være lettere at få til at sove videre der. Men hvis hun har brug for jer og jeres nærhed og det ikke er nok at I er der og kærtegner osv. så må I tage hende ind til jer. Jeg vil her dog anbefale jer, at I flytter hende tilbage til egen seng igen når hun sover godt og når I føler at pladsen er ved at være lidt for trang, fordi hun jo sover meget uroligt og det naturligt forstyrrer jer. Det at hun oplever at falde i søvn i egen seng og også vågner i egen seng om morgenen vil ofte hjælpe hende til lettere at kunne blive puttet og dermed blive holdt sovende i sengen om natten. Hun vil ofte ikke have en erindring om at hun har været omkring jeres seng om natten, så det kan I sig selv have en god effekt, at I tager hende ind, beroliger og betrygger, men flytter hende tilbage igen :)
Jeg håber I kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske