Svar: Mad om natten - 10 mdr.
29. oktober 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev :)
Nogle gange kan vi forældre i den bedste mening, komme til at skabe nogle vaner, som er rigtigt svære at komme væk fra igen - og man kan sige at denne problematik hører figenstænger om natten nok under ...:)
Sket er sket og pyt med det - jeres opgave er nu at lære hende at undvære sine figenstænger. Og det er ikke sikkert, at det bliver så let, hun vil højst sandsynligt protestere, men det er nødt til at være sådan. Både af hensyn til hendes tænder og af hensyn til hendes (og jeres) behov for samlet nattesøvn :)
I skriver at "vi synes begge det er svært at nægte hende mad, når hun tydeligt viser at hun er sulten" - og det er her rigtig vigtigt, at I derfor indføre en godnatgrød som en fast del af hendes putteritual om aftenen. Det vil sige at hun f.eks. kan få aftensmad sammen med jer kl 18, herefter kommer hun i bad, så gøres hun klar til natten, tilbydes en godnatgrød som f.eks. havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød i køkkenet, sammen med en kop mælk, så får hun børstet tænder og så bliver hun puttet med en amning som nu.
Grøden vil give hende en god mæthed og ro i maven og den skulle meget gerne sikre at hun ikke vågner op kl 04.30 fordi hun er sulten. Hun kan naturligvis stadig vågne, fordi hun har lært sig dette og her må I så vurdere om hun skal tilbydes lidt vand og hjælpes videre i søvnen med dette. Hun må naturligvis også gerne komme ind og sove videre hos jer, hvis det kan hjælpe hende til større ro og bedre at overgive sig til søvnen igen eller I kan evt. skiftes til at sove på hendes værelse og hjælpe hende videre i søvnen der...
At begynde at erstatte hendes figenstænger med anden mad vil være uhensigtsmæssigt, for hendes indre ur vil indstille sig på at kl 04.30 er spisetid og hun vil naturligt så blive ved med at vågne, fordi hun er sulten. Det er derfor en god idé, at I arbejder på at få skabt lidt ekstra mæthed om aftenen og kommer væk fra at behøve mad så tidligt om morgenen - og når det så er svært for hende, så må I være der, berolige, kærtegn, give hende masser af nærhed og fysisk kontakt, så hun ikke føler sig alene, men stadig holde fast i at det ikke er spisetid endnu... det kan godt være at hun i en periode vil vågne tidligere og have brug for morgenmad tidligere og så må det være sådan - her må I så flytte tidspunktet for morgengrød lidt, så det også bliver senere og senere igen.
Og så skal I naturligvis sikre jer, at hun både spiser og drikker nok hele dagen igennem, så hun ikke behøver mad om natten :) Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre :)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske