Svar: Sov nu... bare 5 timer i streg!
29. oktober 2013
Alder:
7 mdr.
Kære mor til nu to snoaber :)
Hvor er det dejligt at høre fra dig igen og stort tillykke med at I har fået jer endnu en datter, som lyder til at være ligeså motorisk aktiv og stærk som sin søster. Vildt!
Jeg ser umiddelbart to grunde til at jeres lillesøster vågner meget hyppigt om natten og jeg vil naturligvis gerne dele lidt af mine tanker med dig - det at få en forklaring, kan nogle gange gøre, at man bedre kan leve med det, for faktum er, at der nok desværre ikke er så meget at gøre ved det lige nu ...
Jeres datter er 7 måneder gammel, men er motorisk meget langt fremme og er her mere som et barn på 9-10 måneder. Det betyder at hun er rigtig godt igang med separationsfasen og man oplever ofte ekstra stor uro, netop hos børn som motorisk er længere fremme end de måske er mentalt... Jeres datters evne til at bevæge sig rundt i verden gør naturligt at hun oplever verden større og får rigtig mange stimuli - og nogle gange flere end hun mentalt kan kapere. Hun vil derfor drømme rigtig meget og kan derfor i søvnen ligge og smågræde, klynke, virrer med hovedet, nogle gange også grine og snakke - simpelthen fordi alt hvad hun oplever skal bearbejdes om natten, når hun sover og hendes drømmeaktivitet er stor!
Derudover så har hun naturligt også en stor fysisk uro i kroppen. Hun har en rastløshed, det er rigtig svært at ligge stille og måske oplever du at hun, både når hun skal sove og også i løbet af natten, lægger sig op på alle fire, rokker frem og tilbage, kan ikke finde ud af at blive langt ned igen, nogle gange rejser hun sig måske ved tremmerne i sengen - hun græder frustreret og har brug for din hjælp.
Her arbejder tiden lidt for jer, for jo mere hun øver sig om dagen, jo bedre bliver hun til det og jo mere ro vil der efterhånden komme på hende om aftenen og om natten. Men lige nu, vil hun naturligt have en stor motorisk uro dag, aften og nat og det vil tydeligt være svært for hende at ligge stille, svært at finde fysisk ro. Igen vil dette ofte være forstærket, fordi hun motorisk er meget langt fremme :)
Det andet som spiller ind er hendes rytme om dagen. Hun sover rigtig meget om dagen, - ofte 3 timer om formiddagen og 2 timer til eftermiddag og hun sover rigtig godt og det er super dejligt. Om natten sover hun ofte fra 19-06/06.30. De fleste børn vil i denne alder ofte sove måske 14.5 time i døgnet. Og jeres datter sover 11-11.5 time om natten og ca 5 timer om dagen, altså samlet ca 16-16.5 time i døgnet og således betydeligt mere end gennemsnittet. Og jeg tænker faktisk at det er forklaringen på at hun om natten sover meget let og derfor også vågner meget let og skal hjælpes videre i søvnen.
Man kan naturligvis overveje om man skal forsøge at ændre på dette, så hun sover lidt mindre om dagen og derfor kan sove lidt dybere og længere søvnstræk om natten, men som I beskriver hende og den store udvikling hun går igennem, så tænker jeg, at det også er vigtigt at hun får den søvn hun viser behov for om dagen og at det lige nu derfor vil være synd at afkorte hendes dagssøvn. Dagssøvnen er netop vigtig for at hun får bearbejdet flere af dagens oplevelser, får fornyet energi og netop har kræfter til at være så motorisk og mentalt aktiv som hun er... Men det koster altså lidt i forhold til jeres nætter...
Og det er derfor jeg skriver, at der nok desværre ikke er så meget at gøre ved det lige nu. I må prøve at se hvordan hendes dagsrytme ændre sig fremover, om hun selv begynder at vise tegn til at kunne være vågen i længere perioder og begynder selv at afkorte hendes behov for søvn om dagen. I takt med at hun bliver ældre, vil hun naturligt ofte få længere aktive perioder, hvor hun spiser, leger osv. hele dagen igennem og derfor har jeg lidt en formodning om at tiden vil arbejde for jer. Men lige nu kører hun træt hurtigt og har naturligt brug for den søvn, fordi hun er så aktiv som hun er - og det skal hun have lov til at være :)
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske