Brev:
Stop med natamning - 11 mdr.
29. oktober 2013
Alder:
11 mdr.
Stop med natamning - 11 mdr.
Hej Helen,
Vi har længe haft stor gavn af dine svar til andre brugere. Nu har vi dog en situation, som vi gerne vil have dit specifikke råd til.
Vi er de stolte forældre til en helt igennem fantastisk dreng, LP, som lige er blevet 11 måneder.
Men som mange andre forældre, så bøvler vi ret så meget med den famøse nattesøvn!! LP har på intet tidspunkt været en god sover. Hans personlige rekord er 5 timer i streg - hvilket kun er sket sjældent. Han har desværre rigtige mange opvågninger i løbet af natten.
Sådan ser en gennemsnits nat ud ved os:
19.15 - bliver puttet, ammes fra begge bryster.
23.00 - vågner - ammes, fornemmer at han faktisk spiser en del (bliver dog kun ammet fra det ene bryst).
02.00 - vågner - kan ofte tage noget tid at få ham til at falde til ro igen. Skriger og vrider sig.
03.00 - vågner - kan igen tage noget tid, at få ham til at falde til ro.
04.00 - vågner - ammes
- og fra kl. 04.00 bliver resten af natten faktisk noget rod. Ca. kl. 04.30 kommer LP over til mor og sover. Og får faktisk lov til at sutte lidt løs, indtil han vågner rigtig op kl. 06.00. Hvis vi nægter ham brystet her tidlig om morgen, bliver han virkelig hidsig - skriger og lave flitsbue med hele kroppen, og er meget svær at få til at falde til ro igen.
Vi er klar over at nogle af hans opvågninger kan skyldes, at der sker meget med ham motorisk. Men vi fornemmer klart at det ofte er brystet han vil have, og han bliver derfor meget hidsig, når han ikke får det. Som det er nu, så er det mor der har nat-tjansen. Men far vil gerne på banen, hvis det kan hjælpe på problemet.
LP spiser generelt rigtig godt i løbet af dagen og virker meget interesseret i mad. Han er også rigtig god til at drikke vand/mælk. Så vi synes, at han får det han skal bruge i hans vågne timer. Vi giver ham også aftengrød inden han skal i seng - det er han dog sjældent interesseret i.
Dagssøvnen er rigtig god, her sover LP 2 x 1,5 time formiddag og eftermiddag.
Vi har prøvet at tilbyde ham vand om natten i stedet for - det har bare den modsatte effekt, og LP bliver bare endnu mere vred. Vi har også prøvet at afkorte amningerne om natten, men det bliver LP også ret så sur over.
Det vi gerne vil have din hjælp til er, at give os en slagplan for hvordan vi bedst får udfaset amningen kl. 23.00 og hvordan vi undgår at det bliver noget roderi fra kl. 4.
Vi ved, at LP vil protestere meget over denne ændring, så vi har brug for at vide, at det er det rigtige vi gør, så vi kan gennemføre det.
Godnat-amningen kl. 19.15 vil vi egentlig gerne bibeholde noget tid endnu, og tænker at det er den sidste amning der skal skæres væk. Hvad er din holdning til dette?? Er det bedre at bibeholde den tidlige morgenamning?? Vi forventer at LP skal ammes til han er lidt over 1 år.
Vil det være en ide at amme LP kl. 22.00, når mor går i seng, selvom han ikke er vågen og beder om det?
Mor kan generelt godt lide at amme, og hvis LP kun vågnede kl. 23.00 og 04.00, så var nat-amingerne ikke et problem. Men med alle de andre opvågninger, så skal der bare ske noget ske noget andet.
Vi ser meget frem til at høre dit råd og tak for en meget brugbar brevkasse.
På forhånd mange tak.
Med venlig hilsen
DJ