Svar: Stop med natamning - 11 mdr.
29. oktober 2013
Alder:
11 mdr.
Kære DJ
Tak for dit brev og velkommen til - hvor dejligt at høre, at du/I har kunne bruge de svar jeg har givet til andre og nu selv har fået lyst til at spørge:)
Der er sandsynligvis flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer :)
Det er rigtig godt at I er opmærksomme på at jeres dreng skal have mad og væske nok hele dagen igennem, for ikke at behøve det om natten og det er her rigtig godt, at I giver ham en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual. Også selvom han nogle aftener ikke spiser så meget af den, så er den vigtig og lidt har også ret. Hvis han ikke er så meget til grød, så kan I også prøve at give ham en banan før han skal sove. Det kan også have god effekt.
Jeg vil lige sende jer en dagsplan, som den kan se ud i denne alder:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden og frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med stykker af kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende rester fra aftensmaden og må også meget gerne tilbydes grøntsagsmos eller varm mad til frokost.
Tilbydes en kop lun mælk og en banan og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt. Evt en portion tymælk eller lignende med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys, vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt grønt, agurk, peberfrugt, kogte ærter, majs eller lignende. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød eller banan - ammes og puttes til natten 19.30-20 - altså umiddelbart en lille smule senere end I gør lige nu - badet bør ligge 1 time før putning for at have bedst effekt
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes x 1
Ud over at se på dagen - indtag af mad, dagsrytme osv. så er det også rigtig vigtigt at jeres dreng kan falde i søvn uden brystet i munden. Han skal stadig ammes inden han puttes til natten, men de er vigtigt at han lige når at registrerer, hvor han bliver puttet og at han ikke har brystet i munden når han falder i søvn. Om dagen skal han eller ikke længere ammes i forbindelse med lure og de rutiner han har om dagen når han skal sove, kan I godt forsøge at overføre til om aftenen.
Hvis jeres dreng er afhængig af at være i favn, af at få bryst eller af at blive vugget, når han skal sove, så vil han naturligt falde fint i søvn med disse trygge rutiner - men han vil sove kortvarigt og vågne op og søge jer igen og igen indtil han atter tages op, vugges, får bryst igen osv.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen. Søvnassociationer er de små rutiner vi har for at kunne falde i søvn. Og vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, når vi har vores små opvågninger om natten - og hvis det er det, så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.
Derfor er det vigtigt at måden jeres dreng falder i søvn på er der, når han vågner igen om natten, at der er genkendelighed og dermed tryghed :)
Jeg synes det er rigtig fint at bibeholde godnatamningen og jeg synes også at jeres dreng stadig skal tilbydes brystet en gang mere - hvorvidt denne amning skal ligge sen aften eller tidlig morgen, afhænger helt af, hvad I fornemmer vil fungere bedst. Jeg synes ikke I skal begynde at vænne ham til at få mælk før mor går i seng - det er naturligvis dejligt hvis man kan slippe for en opvågning men med den alder han har, så tror jeg ikke det vil hjælpe jer - tværtimod. Det vil sandsynligvis være bedre at mor lægger ham til første gang han melder sig og viser behov.
Og her er det så vigtigt at du hjælper ham med at få den mælk han har behov for og derefter skal han så kunne sove uden yderligere mælk/bryst - og nogle gange kan det her være en idé at far tager over. Far kan naturligt putte med jeres dreng, give ham masser af nærhed og fysisk kontakt, men far kan af gode grunde ikke amme og mælk er derfor udelukket. Det kan således nogle gange hjælpe at lade far tage over et par nætter, hvor mor sover i et tilstødende lokale.
Andre gange er det bedre at mor er der, men at mor holder fast i at der ikke er mere bryst... det afhænger helt af, hvordan I oplever jeres dreng og hvad I tror vil fungere bedst hos jer og hvad der vil være mest trygt. Nogle børn har brug for meget langsom udtrapning, hvor mor tilbyder brystet, når han søger det, men igen og igen lirker brystet ud.
Når natamningen skal trappes ud, så handler det i første omgang om at fylde ham ekstra op i løbet af aftenen - godnatgrød, mælk og igen mælk sen aften eller første gang han melde sig. Han må gerne i en periode blive ammet fra begge bryster sen aften, når han søger, så han der er fyldt ekstra godt op. Når han så vågner og søger brystet i løbet af natten, så får han det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen.
Stille og roligt kan du så arbejde på at han kun ligger ved siden af dig og slet ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed. I nogle familier vil det virke rigtig godt at fjerne tremmerne fra den ene side af hans seng og koble sengen til forældressengen. På den måde kan han lære at sove i egen seng og du kan ligge i din seng, samtidig med at du så kan berolige og betrygge og lige hjælpe ham videre i søvnen, når og hvis han vågner om natten og har brug for det.
Og i andre familier dur denne løsning bare ikke - barnet kan slet ikke finde ud af at det nogle gange får brystet og andre gange ikke. Duften af mors mælk er for frustrerende, bare det at mor er der kan frustrere og her er det så at far nogle gange kan være rigtig god og at det kan være en fordel at far og søn sover sammen et par nætter. Man siger at efter 3 nætter så kan far fornemme en forskel - ikke at jeres dreng ikke stadig vil kunne søge brystet, men han vil lettere falde til ro og acceptere fars beroligende ord, kærtegn osv.
Og nogle gange viser det sig at det faktisk er lettere for barnet at undvære den sene aftenamning, det er lettere at få ham videre i søvnen her, men tidlig morgen har barnet rigtig meget brug for den og det er netop den tidlige morgenamning som gør at han så kan sove lidt længere og dagen starter på en god og glad måde :) Og hvis det er tilfældet hos jer, så skal I naturligvis bibeholde morgenamningen. De fleste børn vil i jeres drengs alder trives med amning aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen f.eks. kl 04 ....
Alder og udvikling spiller naturligt også ind, som I også selv er inde på - og det kan man naturligvis ikke ændre på. Men det er vigtigt at I forsøger at finde balancen mellem at give ham den nærhed og tryghed, som han viser behov for, uden automatisk at tilbyde bryst elle sut i munden, hver gang han giver lyd fra sig om natten. Det er vigtigt at tryghed og nærhed ikke er ensbetydende med at der også skal være noget i munden :)
Jeg håber I kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske