Svar: Falde i søvn om dagen/aftenen
30. oktober 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
Nogle børn græder lidt før de skal sove, man siger at de "lukker overskudsenergi ud" og når de har grædt/protesteret et par minutter, så falder de i søvn. Og det er okay, hvis det blot er et par minutter, nogle børn har bare brug for lige at give lidt lyd fra sig, men når de så falder i søvn, så sover de godt. Det kan naturligvis godt være dette I oplever hos jeres dreng - men hvis det er kommet lige pludselig og han aldrig har grædt eller protesteret, når han skulle sove, så kan det være en god idé lige at få ham tjekket ved lægen - det kan jo være at han har ondt i ørerne og derfor forbinder det at blive lagt ned og skulle sove, med noget som er ubehageligt...
Det kan også være at I ikke rammer det rigtige puttetidspunkt og det kan naturligt være svært at vurdere, når han stadig sover meget varieret... Han lyder til at være motorisk meget aktiv og rigtig godt med og jeg tænker at han måske er stærk nok i ryggen til at kunne sidde lidt op i sin barnevogn? De fleste børn kan sidde op i barnevognen i 6 måneders alderen, men måske jeres dreng er parat nu.
Om ikke andet, så kan I elever ryglænet i barnevognen, så han halvt sidder/halvt ligger og så trille ham en tur - det kan nogle gange hjælpe ham til at falde til ro og efterfølgende falde i søvn. Han kan ligge og kikke, I kan pludre lidt sammen eller bare lade ham ligge og studere dig, omgivelserne osv. og han kan også få sin flaske, når han ligger i barnevognen, hvis han hellere vil have den der end i favnen - og så kan I lade ham falde i søvn i sin vogn. Her skal du prøve at lægge mærke til klokken, for det kan give lidt idé om, hvornår han mon egentlig er parat til at sove. Hvis han falder i søvn inden for 10 minutter, ja så er puttetidspunktet rigtigt men går der ½-1 time før han sover, så er problemet nok, at du putter ham lidt for tidligt, eller at han er puttet alt for sent og derfor er blevet overtræt, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer :)
Det vil være en rigtig god idé at du nu begynder at starte dagen til nogenlunde samme tid hver dag, fordi det naturligt giver en rytme for, hvornår han så kan puttes til formiddagslur osv. Det samme gælder i takt med at han bliver lidt ældre og får mere skemad, når han bliver 6 måneder, vil det være rigtig godt at begynde med lidt morgengrød og det at han får morgenmad til samme tid hver dag, vil naturligt også hjælpe til lidt mere rytme resten af dagen. Lige nu er det dog rigtig fint med grød til frokost og evt. grøntsagsmos om aftenen - og igen arbejder tiden så lidt her for jer:)
Om aftenen kan han naturligt også være rigtig træt. Han har en alder lige nu, hvor han oplever verden meget mere bevidst og skelner mere og mere tydeligt om han er hjemme eller ude, om han i er favn hos mor, far eller fremmede (f.eks. bedsteforældre eller andre). Og det kan være rigtig svært for ham at slippe alle oplevelserne, give slip og overgive sig til søvnen. Derfor kan han om aftenen godt være overstimuleret og have ekstra meget behov for jeres hjælp til at finde ro og her kan det være en god idé at gå i soveværelset med ham, lægge jer med ham på sengen, give ham flaske imens han får masser af nærhed, dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. Så I med jeres ro, mælk og mørke appellerer til at nu er det sovetid :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske