Brev:
Dagsrytme?
30. oktober 2013
Alder:
3 mdr.
Dagsrytme?
Kære Helen,
Jeg fødte 21. Juli en dejlig lille (stor) datter, som nu er godt 3 mdr. gammel. Hun trives rigtig godt og vokser og lærer nye ting hver dag :-)
Men jeg synes vores dage flyder lidt sammen, og jeg kunne godt tænke mig at få lidt mere struktur på hverdagen (så godt som det nu kan lade sig gøre med en lille baby)... En typisk dag ser lige nu sådan her ud:
Kl. 5-6: Lillesøster vågner og jeg tager hende op i sengen, hvor jeg ammer. Nogen gange falder vi begge i søvn og hun sover videre hos mig, og andre gange er det kun hende som falder i søvn, og så putter jeg hende over i vuggen igen. Hun spiser ca. 15-20 min, og så falder hun i søvn.
Kl. 7.15: storebror vågner vi står op. Lillesøster sover stadig.
Ca. kl. 8.30-9.00: lillesøster vågner. Hun bliver puslet og vi leger lidt, afhængig af om hun er sulten. Der går ca. en halv time fra hun vågner, til hun bliver ammet.
Kl. 9-9.30: amning i ca. 30-40 min. Derefter leger vi og får tøj på osv.
Kl. 11.00: amning i ca. 40 min. Derefter ud og sove i barnevogn, hvor hun typisk tager en god times tid (altså sover kl 12-13)
Kl. 13.30: amning i ca. 20 min, og derefter lege osv.(nogen gange falder hun i søvn ved brystet og sover så fra kl 14-17).
Kl. 15.00-15.30: amning i ca. 20 min. og der falder hun tit i søvn ved brystet og sover så ca. 2 timer. (Hvis altså ikke hun faldt i søvn tidligere)
Kl. 17-18.30: er vågen og leger osv.
Kl. 18.30-20.30: her ligger hun mere eller mindre on/off ved brystet... Hun spiser rigtig meget her, men bruger nok også mig som hygge og sut. Men det passer meget fint i familiens rytme, da jeg så kan have lillesøster liggende hos mig imens jeg læser for storebror eller vi ser en film eller noget. Storebror puttes kl 19.30.
Kl. 20.30: lillesøster falder i søvn og sover indtil kl 5-6 næste morgen. Jeg plejer at amme hende sidste gang kl 19.45 og så kan jeg lægge hende over i vuggen, hvor hun ligger og snakker lidt og så falder hun selv i søvn.
Så nattesøvnen er jo lang og god, så her klager vi absolut ikke :-) Men hvordan gør vi det lidt smartere i løbet af dagen?
Mange hilsner
KH